Преди три години Европа, която е един от най-големите пазари на електромобили в света, беше изцяло зависима от вноса на батерии. Днес тя бърза да намали тази зависимост с помощта на местния производствен капацитет, пише Ирина Слав за Oilrpice.

По-рано тази година ЕС заяви, че има планове за няколко гигафабрики, които да произвеждат от 7 до 8 милиона батерии за електромобили годишно. Това би било повече от планираното производство на коли на ток за целия съюз. Според вицепрезидента на Европейската комисия Марош Сефчович, производителите на автомобили в ЕС ще бъдат изцяло обезпечени от местното производство на батерии до 2025 г.

Може би Сефчович е говорил твърде рано, но и бизнесът донякъде подхваща подобна идея. Volvo и шведският производител на батерии Northvolt наскоро заявиха, че са сключили сделка за изграждане на фабрика за батерии в Европа до 2026 г. Капацитетът на новата фабрика обаче ще бъде много висок - 50GWh годишно. Volvo планира да произвежда само електрически автомобили след 2030 г., така че би имало смисъл да се осигури захранването с батерии рано.

Междувременно Renault, който също има амбициозни електромобилни цели, заяви вчера, че е сключил сделка с китайска компания Envision за изграждане на фабрика за батерии във Франция. Първоначално съоръжението ще има капацитет от само 9 GWh годишно, когато бъде завършено през 2024 г., но това ще бъде разширено до 24 GWh до 2030 г.

Междувременно френският автомобилен производител работи и върху друг фронт на производство на батерии: той подписа предварителна сделка със стартъпът Verkor за съвместно разработване на батерии за бъдещите електрически модели на Renault.

Извън ЕС, Nissan обяви разширяване на производствената си мощност в Обединеното кралство, за да произвежда повече батерии от 2024 г. Според съобщения, цитирани от запознати, разширяването може да изравни капацитета на завода с този на новата фабрика на батерии на Renault във Франция.

Northvolt по-рано този месец събра около 2,75 млрд. долара финансиране от компании като Volkswagen и Goldman Sachs. Съобщава се, че производителят на батерии сега струва около 11,75 млрд. долара. Той също така казва, че е сключил сделки на стойност 27 млрд. долара с производители на автомобили, включително Volkswagen и BMW.

Европейският пазар на батерии за EV е узрял. Благодарение на амбициозните нулеви цели на ЕС, автомобилните производители бързат да увеличат производството си на електрически превозни средства или да бъдат наказани за отпечатъка от емисиите на автомобилите си. Някои вече обещаха изцяло електрическо производство за по-малко от две десетилетия. Това означава много батерии.