Четири измежду най-големите онлайн издатели в България - bTV Media Group, Net Info (част от Нова Броудкастинг), Investor Media Group и OLX (част от онлайн гиганта Naspers) са подали молби за напускане на браншовото сдружение "Интерактив адвъртайзинг бюро България", което само по себе си е представител на Interactive Advertising Bureau, организация която в голяма степен диктува стандартите и новостите в онлайн рекламата по света. Пред "24 часа" в общо становище четирите компании посочват:

"bTV Media Group, Investor Media Group, "НетИнфо" и OLX Group България подадоха заявление за напускане на IAB България.

Издателите смятат, че има нужда от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар с оглед специфичните за тях аспекти на рекламно-технологичната екосистема.

Четирите компании остават ангажирани с всички теми от интерес за общността на рекламодателите, комуникационните агенции и издателите в България."

bTV Media Group напуска и управителния съвет на организацията, на който е член до момента.

Фактът, че компании, които са част от големи международни групи като CME, United Group и Naspers, а Investor Media Group е представител на Bloomberg за България, напускат сдружението, със сигурност няма да има благоприятен ефект върху репутацията му. В световен и европейски мащаб IAB и неговите асоциирани партньори, какъвто е и IAB България, обединяват най-големите онлайн медии и технологични компании, занимаващи се с интернет реклама, а на някои пазари и някои от най-големите агенции.

През последните години IAB България прие за членове и рекламодатели по-малки агенции и инфлуенсъри. Тези промени посочва и "24 часа" като евентуална причина за напускането на 4-те компании.

След напускането на четирите компании, в асоциацията остават издателите Media Group Bulgaria (24chasa.bg и други), NEG (bg-mamma.com), Jobs.bg, както и по-малки онлайн издатели като Economedia (capital.bg, dnevnik.bg), Brand Media (economic.bg), MaistorPlus, Manager.bg, Offerista Group Bulgaria (broshura.bg), SBB Media (rozali.com и други), View Sofia и "Булевард България".

Други онлайн издатели като Dir.bg, Mail.bg, Sportal Media Group, Webground (actualno.com), Webcafe, Rezon Media Group (fakti.bg) и Web Media Group (news.bg, money.bg и други) или никога не са били членове на IAB България, или са напуснали сдружението през годините. Технологичната рекламна мрежа EasyAds също напусна сдружението.

Според информацията на "24 часа" причина за напускането е съвместен проект между IAB България и Националения съвет за саморегулация (НСС), който е имал за цел да извършва мониторинг върху онлайн рекламата и използването на инфлуенсъри.

Ръководството на IAB България съобщава, че са започнати разговори с четирите компании с цел оставането им в организацията.