- Дневни ценови предложения с отстъпки до 99% намаляват разхищението на храна
- Смарт прогнозиране и планиране спасява 22 млн. т/бр. храна годишно
Лидерът в ритейла спасява над 11 млн. килограма храна само в резултат на дневните си намаления. Ценовите предложения с отстъпки между 40% и 99% на избрани артикули са една от мерките, които предприема Kaufland България в посока намаляване на разхищението на храна. Това съобщи Иван Чернев, изп. директор на Kaufland България на събитие, повод за което беше тематичен доклад на ритейлъра.
Източник: Kaufland България
Благодарение и на дневните намаления като ефективен механизъм, над 90% от храните с наближаващ краен срок на годност се реализират успешно. Сред останалите мерки, които компанията въвежда в посока ограничаване на хранителните отпадъци, са смарт планиране на ежедневните поръчки на стоки от Централен склад към филиалите и силен контрол на свежест и качество по цялата верига - вкл. логистика, прием на стока, съхранение.
Компанията провежда и множество целеви обучения на персонала си за оптимизиране на процесите. Към приоритетните мерки за намаляване на хранителните отпадъци, ритейлърът добавя и последващото оползотворяване на нереализираната храна, като само през 2023 г. са предадени над 270 т храни за превръщането им в биогаз.
Успоредно с това веригата ежеседмично извършва дарения на храни с наближаващ срок на годност на хранителна банка "Верният настойник" в гр. Бургас. През последните шест месеца, от старта на партньорството, банката е получила над 4000 кг храна.
"Темата за намаляване на хранителните отпадъци е важна част от нашия социален ангажимент. Въвели сме множество мерки, така че да ограничим изхвърлянето на храни. На групово ниво сме си поставили много амбициозни цели - намаляване на хранителните отпадъци с 50% до 2030 г., в сравнение с 2018 г. Ние в Kaufland България работим приоритетно върху изпълнението им преди този период", подчерта по време на събитието Иван Чернев.
Изчисленията на компанията показват, че над 22 млн. бр./кг е количеството на спестените хранителни отпадъци в резултат на ефективното планиране на уникалната смарт система, която използва ритейлърът. Тя работи на база анализ на исторически данни за осемгодишен период, като сред показателите са интерес към продукта, сезонност, прогноза за времето, празници, промоции и разположение в брошура или в магазин.
Устойчивостта - тенденция в потребителското и бизнес поведение
Според данни на ООН светът е изхвърлил над 1 милиард т храна през 2022 г. Загубата на храна и отпадъците генерират 8-10% от глобалните емисии на парникови газове (ПГ) - почти пет пъти повече от общите емисии от авиационния сектор. Това се случва, докато 783 милиона души са гладни и една трета от човечеството е изправено пред продоволствена несигурност.
"По последни данни на ООН, България не е сред първенците по генерирани количества хранителни отпадъци, но въпреки това в страната ни се изхвърлят над 500 000 т храна на година. Българите изхвърляме средно около 68 кг на човек всяка година, докато тенденцията в световен мащаб е 79 кг/човек. Разхищението е световен проблем и ще става все по-актуална тема, предвид прогнозите, свързани с недостиг на хранителни продукти.
Източник: Kaufland България
"Kaufland България е сред добрите примери за холистичен бизнес модел, който работи в посока на ефективна борба с разхищението на хранителни отпадъци на различни нива. Техните усилия и постигнати резултати в тази посока са впечатляващи и са ясно послание към всички, че всеки във веригата може да даде своя принос", сподели Даринка Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, участник в събитието.
Това, на което днес сме свидетели, е качествена промяна в начина на мислене за потреблението - както от страна на бизнеса, така и на потребители, които се насочват все повече към устойчиви продукти и устойчиво поведение, коментира още Георгиева.
Дарението на храни с наближаващ срок на годност - социална алтернативи с двойно значение
През 2023 г. Kaufland България стартира партньорство с хранителната банка "Верният настойник", на които дарява храни с наближаващ срок на годност всяка седмица. В резултат на партньорството, до момента са дарени над 4000 бр./кг храна на територията на гр. Бургас.
"До момента сме подпомогнали десетки хиляди домакинства и социални институции в цялата страна, а партньорството с Kaufland ни позволява да разширим подкрепата си към нуждаещите. Планираме през следващите месеци да увеличим броя на градовете, в които си партнираме с още пет (Варна, Русе, Велико Търново, Плевен и Стара Загора)", коментира Николай Николов, координатор в хранителна банка "Верният настойник", към които ритейлърът извършва ежеседмични дарения от октомври 2023 г.
Образователна инициатива срещу хранителните отпадъци възпитава отговорност към храната в над 4000 ученици
Повишаването на осведомеността започва от семейството и продължава на училищната скамейка. Ето защо през 2023 г. Kaufland България стартира мащабна образователна кампания съвместно с платформата за "спасяване на непродадена храна" Foodobox под надслов "Мястото на храната не е на боклука".
"Целта на инициативата е да повиши информираността на учениците към проблема с хранителните отпадъци в световен мащаб и да ги провокира да търсят алтернативни начини за приготвяне на ястия от наличното в хладилника. С Kaufland България сме съмишленици за ограничаване на проблема, защото отговорното отношение към храната е отговорност към бъдещето и към другите", сподели Джейн Димитрова, съосновател и изп. директор на Foodobox.
В рамките на пилотното издание на мащабната кампания над 4000 ученици между 1 и 7 клас от държавните училища в гр. София са обхванати от специално подготвени интерактивни образователни лекции. Социално значимата инициатива има за цел и да промени навиците и нагласите в посока по-устойчиво и отговорно потребление на хранителните ресурси.
За Kaufland България
Kaufland България е лидер в сектора на търговията с годишен оборот от над 2 млрд. лв. и един от най-големите работодатели в страната с екип от близо 7500 служители. През 2023 г. компанията разполага с 65 хипермаркета в 35 града. От старта си през 2006 г. в България до днес Kaufland се стреми да стимулира националната и регионална икономика и инфраструктурата по места с общи инвестиции от 1,6 млрд. лв.
Компанията непрекъснато развива своята политика за устойчиво развитие и под мотото "Действията носят промяната" се ангажира с различни социални и екологични дейности - от използването на енергийно ефективни технологии и проектирането на нови сгради с мисъл за природата, през подкрепата на уязвими групи до намаляването на пластмасата.