Как се поддържа добра екипна работа и позитивни взаимоотношения в един екип? Доколко личният контакт и подходящите възможности за развитие допринасят за пресечната точка между екипна ефективност и мотивация на служителите. Отговорите на тези и други въпроси ще разберем от разговора с ни с Милен Илиев, ръководител екип в отдел CRM в Тек Експъртс - компания, специализирана в предоставянето на първокласни услуги в сферата на софтуерната и техническа поддръжка.

Милен Илиев, ръководител екип в отдел CRM в Тек Експъртс

Милен Илиев, ръководител екип в отдел CRM в Тек Експъртс

Може ли да разкажете малко повече за вашия екип, с какво се занимавате, колко човека са в него и като цяло как преминава ежедневието за екипа?

В момента ръководя екип, който се занимава с професионална поддръжка на интеграции на CRM системи. Екипът се състои от 20 човека, които ежедневно наблюдават докладваните проблеми в нашата специфична област и работят с клиентите и потребителите, за да бъдат те отстранени. Част от задълженията на екипа са директната връзка с разработчиците на системите за спешно отстраняване на бъгове или несъвършенства в системата. Работата е интересна, динамична и на моменти много взискателна.

На какво държите в работата на екипа? Професионалната експертиза е основата, която се изисква, но какви други качества и умения са необходими, за да има високо ниво на удовлетвореност, ефективност и сплотеност сред вашите колеги?

Най-вече екипност и готовност за помощ. Ако работим заедно, се справяме с ежедневните предизвикателства без проблем. Настоявам всеки да помага на всеки, докато това не започне да се получава естествено и екипът да знае в каква ситуация, към кого и как да се обърне. Най-цененото качество в моя екип е мотивацията да си успешен - от там тръгва успешната колаборация на различни нива, стремеж за самоусъвършенстване и професионален подход към трудни ситуации.

Как интегрирате новите хора във вашия екип, които са новоназначени или са преминали от друг вътрешен отдел при вас?

Добър въпрос. Интеграцията на нови хора в екипа е едно от нещата, на които държа най-много. Това е един дълъг процес, който започва с техническите и процесуални основи на нашата работа, преминава през мониториране на работата на инженери, които работят с клиенти, както и обратният подход - новият колега работи с клиенти с опитен човек до него. Към края на този процес, новият служител има възможност да въведе друг новоназначен колега в екипа, което затвърждава още веднъж новопридобитите знания.

През какви обучения, менторски програми или други възможности за кариерно развитие, преминават новоназначените служители в Тек Експъртс?

Обикновено става дума за стандартен набор обучения за придобиване/затвърждаване на техническа основа. В зависимост от резултатите и желанията на служителя, се създава индивидуален план за развитие, който допълва неговия професионален профил. Този план може да е насочен към техническо израстване и сертификация в определена област, развитие към поддържаща роля в екипа (контрол на качество, обучител и прочее) или израстване в посока управление на хора. Всяка една от тези пътеки има дефинирани трейнинг модули и критерии за успех, което много улеснява развитието на колегите.

Как отключвате "талантите" в екипа, защото всеки човек е по-добър в дадена област за сметка на друга, и съответно този потенциал трябва да се насочва и развива?

Отговорът на този въпрос е относително прост - винаги настоявам колегите да знаят за себе си кои са силните и слабите им страни. Организирам работата в екипа така, че да използвам силните страни на всеки и индивидуално работим по слабите страни.

Честните и прозрачни отношения винаги са били добре възприемани от всеки служител. Може ли да разкажете как протича една двупосочна комуникация при вас на ниво служител - пряк ръководител, и какво търсите и насърчавате при разговорите с хората?

Държа на честни и директни отношения. Няма непозволени въпроси и това е основополагащо във всяка една интеракция - не само между колеги. Обикновено отношенията с колегите са по-скоро приятелски и са насочени към идентифициране на моментното състояние на служителя, с цел предоставяне на необходима помощ, за да може той да бъде ефективен и успешен в работата. Основна цел пред мен е да не забравям за обещания и ангажименти, които съм поел пред колегите и съответно да ги спазвам - очаквам подобно отношение и от отсрещната страна, разбира се.

Снимка 502549

Доколко важен е личният контакт между хората и съумявате ли да го постигате в момента, под формата на дистанционна работа или на живо в офиса?

Личният контакт е нещо незаменимо. Всеки знае колко е важен за комуникацията визуалният контакт. Не мисля, че съм измислил най-добрия подход, но се опитвам да се чувам с всеки често и да имам множество микро комуникации на ден с екипа.

Може ли да споделите конкретни примери за участие на ваши служители в социално-значими програми или инициативи?

Тек Експъртс е социално отговорна компания, често имаме инициативи за събиране на средства или влагане на личен труд за хубави каузи. Обикновено тези инициативи се движат от вътрешно звено, съставено от различни служители. Сещам се за една случка от началото на пандемичния период, когато един служител се обърна към мен и каза, че иска да му дам адресите и телефоните на всички в екипа. В последвалия разговор се оказа, че той е решил да инвестира лично време и средства, за да посети всеки колега от екипа и да му подари бутилка хубава бира и един къпкейк. Бях изключително приятно изненадан и разбира се, намерихме начин да го осъществим със средства на фирмата. Както можете да предположите, инициативата беше приета страхотно и даже заимствана от наши колеги в чужбина.

Снимка 502803

Накрая, един по-общ въпрос, променят ли се очакванията на служителите към кариерното развитие и как Тек Експъртс подпомага тези процеси на ниво компания?

Личното ми виждане е, че единственото, което се променя в тази област, са очакваниятa към времевата рамка. Имам наблюдения върху млади колеги в индустрията, които често очакват да станат "началници" за 3-6 месеца. По мое мнение ние като компания подхождаме много добре, защото помагаме на служителите си да разберат реално къде са, къде трябва да стигнат и умишлено разбиваме пътя на много малки стъпки, за да отговорим на желанията за чести промени в кариерното развитие (upgrades, level ups и т.н..).