Около 32% от служителите в България са готови да сменят работата си, ако заплатата им не бъде повишена в рамките на 6 месеца. Други 36 на сто биха напуснали в рамките на една година. Това показва проучване на компанията nPloy сред над 1400 български служители.

"Аналогична анкета на компанията сред 150 HR специалисти показва тяхната гледна точка. Целта на проучването е да покаже доколко съвпадат и къде се разминават очакванията на работодатели и кандидати в процеса на търсене на работа и подбор", коментират от nPloy.

Очаквания за по-висока заплата

Около 50 на сто от анкетираните служители очакват ръст на заплатата си след половин година от заемане на дадена позиция, а 40% - след една година. Точно толкова - 50% и 41% от HR специалистите - са склонни да повишат заплатата на служител с добро представяне след първата половин или една година.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

За сметка на това, 90 на сто от анкетираните очакват работодателят да инициира повишение на заплащането, но според 66% от тях по-често това се случва по инициатива на служителя.

Най-голям дял от анкетираните, цели 35%, не са получили никакво увеличение на заплатата си през 2023 г., следвани от 16%, които споделят за 6-10% ръст. Огромното мнозинство от служителите (81%) все пак очаква повишение през 2024-а година.

Снимка 643356

Източник: iStock

Според HR специалистите, повишение в заплатите през 2023 г. не е имало само при 8% от компаниите. В най-масовия случай възнагражденията са се повишили с между 6 и 10%, като най-често се очаква същият ръст и през тази година.

На какви компромиси са склонни служителите?

Около 36% от анкетираните служители признават, че не биха направили компромис със заплащането, когато става дума за избор на ново работно място.

Като следващи по критична важност, кандидатите са посочили опцията за работа от вкъщи, екипа и типа компания (продукти, клиенти, т.н.).

Оказва се, че служителите са по-склонни на компромис със социалните придобивки, докато често компаниите акцентират точно на това при промотирането на работодателската си марка.

Най-голям дял от компаниите (26%), отделят между 2000 лв. и 5000 лв. годишно за инициативи, свързани с работодателската си марка. Най-честите канали за реклама са платформи за работа (75%), следвани от реклама чрез вътрешен маркетинг екип (73%) и чрез агенции (26%).

На този фон цели 17% от анкетираните не полагат никакви усилия за популяризиране на бранда си.

Средната заплата в София достигна 2900 лева

През четвъртото тримесечие на 2023 г. средната брутна месечна работна заплата в столицата достига 2 900 лева. За обществения сектор средната месечна заплата е 2 867 лв., а за частния - 2 908 лева. Това стана ясно от данните на Националния статистически институт (НСИ) за наетите и средната работна заплата в София в края на 2023-а година.

Снимка 657326

Източник: iStock Images

Според очакванията, през 2024 г. средната работа заплата, както в столицата, така и в много други български градове, ще продължи да нараства.

Средна брутна месечна работна заплата през четвъртото тримесечие на 2023 г. по области:

София (столица) 2900 лева
Общо страната 2123 лева
Варна 1966 лева
Враца 1965 лева
София 1946 лева
Стара Загора 1909 лева
Пловдив 1830 лева
Русе 1728 лева
Габрово 1712 лева
Перник 1684 лева
Бургас 1681 лева
Пазарджик 1678 лева
Разград 1672 лева
Шумен 1669 лева
Търговище 1663 лева
Плевен 1640 лева
Ловеч 1639 лева
Ямбол 1627 лева
Кърджали 1600 лева
Сливен 1582 лева
Велико Търново 1561 лева
Добрич 1543 лева
Монтана 1531 лева
Хасково 1485 лева
Силистра 1471 лева
Смолян 1433 лева
Кюстендил 1424 лева
Благоевград 1417 лева
Видин

1397 лева

Столицата като основен двигател на националната икономика

София концентрира над половината от добавената стойност на услугите в националната икономика и около ¼ от добавената стойност на индустрията в България.

Водещ за бизнес развитието на столицата до голяма степен е продължаващият ръст в информационните и комуникационните технологии, става ясно от новия доклад "Икономически и инвестиционен профил на София 2024", поръчан от общинската агенция за инвестиции - Инвест София, на Института за пазарна икономика.

Дигиталният сектор задава икономическата динамика през последните години - от гледна точка на ръст на добавената стойност, инвестициите, работните места и възнагражденията. Индустриалният подем в покрайнините на София е предпоставка за разширяване на икономическия отпечатък на столицата.

Брутният вътрешен продукт на София достига 75 млрд. лв. през 2023 г., като столичната икономика има дял от над 40% в икономиката на България. София има над двойно по-голяма тежест на икономическата карта спрямо дела на своето население - около 20% от населението на страната е съсредоточено именно в София.