Новото британско правителство на лейбъристите отказа да поеме твърд и дългосрочен ангажимент към многонационалната програма от следващо поколение Global Combat Air Programme (GCAP). Официално обяснението е, че управляващите не искат да влияят на наскоро стартиралия Стратегически преглед на отбраната (SDR), но високата цена изглежда основен проблем, пише Breaking Defense.

За първи път представен през декември 2022 г., изтребителят по програматта GCAP трябва да може да лети съвместно с бойни дронове и да използва различни иновативни системи за обмен на данни.

Очаква се в SDR да бъдат изложени стратегическите приоритети на Обединеното кралство, промените в областта на придобиванията и реформите в областта на обществените поръчки. Работата по проекта вече е започнала и се очаква той да бъде предоставен на законодателите през "първата половина на 2025 г.".

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

Бюджетните ограничения и развитието на дроновете поставят цялата програма под въпросителна

Икономическата устойчивост на GCAP е в центъра на вниманието, след като Военновъздушните сили на САЩ предположиха, че преразглеждат бъдещето на собствената си програма за перспективен изтребител (NGAD). Някои експерти задават въпроса дали Лондон не трябва да понижи приоритета на своя изтребител от шесто поколение, за да се подготви по-добре за потенциално по-непосредствена война с Русия отвъд границите на Украйна - прогнозирана от някои европейски лидери и анализатори за период между три и пет години.

Джъстин Бронк, старши научен сътрудник в Кралския институт на обединените служби, мозъчен тръст в областта на отбраната на Обединеното кралство, коментира: "GCAP е напълно невъзможен, ако има война в Европа през следващите пет години, защото световната икономика ще се е сринала напълно."

Той отбелязва, че в САЩ вече открито коментират, че не могат да си позволят NGAD, а по програмата вече има летящи прототипи и местната авиоиндустрия има десетилетия опит със стелт самолети.

Други анализатори не са толкова скептични по отношение на въздействието, което потенциалната отмяна на NGAD може да окаже върху GCAP, тъй като двата проекта работят с много различни бюджети, като американският е някъде в диапазона от 200 до 300 млн. долара за самолет.

3 държави начело с Великобритания ще създават нов свръхзвуков изтребител от шесто поколение

3 държави начело с Великобритания ще създават нов свръхзвуков изтребител от шесто поколение

Кога ще е готов новият военен самолет от последно поколение

Неназован представител на RAF заяви пред репортери, че "изобщо не е изненадан" от позицията на Полард относно GCAP поради свързаното с нея финансиране: "Това е много голяма инвестиция. През следващите 10 години инвестицията в GCAP е около една четвърт от това, което ще инвестираме в плана за закупуване на оборудване за армията".

Предишното консервативно правителство на Обединеното кралство пое ангажимент за разходи в размер на 2 млрд. паунда (2,6 млрд. долара) за GCAP до 2025 г. и допълнителни 12 млрд. паунда (15,5 млрд. долара) като цяло. Но предстои да видим дали лейбъристите ще се придържат към това ниво на финансиране.

Говорителят на RAF заяви, че военновъздушните сили "се нуждаят от нещо", което да замени изтребителя от четвърто поколение Eurofighter Typhoon преди 2037 г. Междувременно RAF ще се съсредоточи приоритетно върху това как най-добре да използва автономните системи и други иновации.

Планира се GCAP да замени и италианските Eurofighter Typhoon и японските изтребители F-2.