Две от най-големите вериги супермаркети в Русия анонсираха мултимилионни сделки за придобиване на техни конкуренти през тази седмица.
Магнит, най-големият супермаркет бранд в Русия, подписа сделка за 92 млрд. рубли ($1,25 млрд.) във вторник за придобиване на дискаунтъра Dixy, а Лента придобива Billa в страната срещу €215 млн. ($263 млн.).
Анализатори смятат, че двете сделки, най-големите в сектора от години, ще дадат начало на нова вълна консолидация. "Сравнявайки руския пазар със Западна Европа, руският е далеч по-фрагментиран", коментира пред The Moscow Times главният финансов директор на Лента Руд Педерсен.
В Русия петте най-големи вериги на дребно контролират под една трета от целия пазар — при двойно по-голям дял за петте най-големи в редица западни държави.
"Ще има консолидация", категоричен е той.
Традиционните вериги в Русия са изправени и пред заплаха от водещите технологични гиганти в страната като Yandex, Mail.Ru и Ozon, които инвестират в е-търговия.
Според условията на сделката, Магнит ще придобие над 2 600 магазина на Dixy за 92 млрд. рубли. Половината от тях в Москва, а други 18% в Санкт Петербург — "агресивно навлизане в региони, в които Магнит традиционно изостава", според Мария Колбина от VTB Capital.
Получаването на значимо присъствие в руската столица е ключово в битката на Магнит с конкурента X5 Retail Group да застане на първа позиция като най-голям конгломерат в сектора. Най-големият акционер на Магнит е държавната BTV Bank. Веригата има огромна мрежа в южната част на страната. Насред повсеместния спад на жизнения стандарт в Русия, силно присъствие в сравнително богатите Москва и Санкт Петербург ще бъде важно за компанията.
След приключване на сделката Магнит ще има над 24 хил. магазина, а продажбите ще са едва 6% по-ниски от тези на Pyaterochka и Perekrostok, част от групата на X5. Dixy бе част от групата DKBR и преди да се слее с две други вериги през 2019 г. бе на пето място в страната.
По-рано тази година X5 заяви, че очаква руският пазар да се консолидира и най-големият играч да контролира поне 20% от пазара, а вторият — 15%. И X5, и Магнит вече посочиха, че се надяват да достигнат 15% през следващите две години.
Решението на Лента да придобие 161 магазина Billa също цели по-силно присъствие в Москва, според Педерсен. Но за разлика от Магнит, Лента не цели доминация на национално ниво. Сделката ще превърне Лента е четвъртия най-голям играч в столицата.