Двигателят на германската икономика се превръща в спирачка насред проблемите в световните вериги за доставки, които заплашват да спрат възстановяването на страната, пише Bloomberg.

Силният фокус върху производството помогна на най-голямата европейска икономика да се справи по-добре от съседите си по време на локдауните. Възстановяването на Германия обаче сега е под риск, след като компаниите се оплакват от недостиг на материали - от чипове памет до по-нискотехнологични компоненти и дори базови продукти като дървени палета. Недостигът нанася тежки щети по компании като Siemens и BMW. Очаква се ситуацията да се запази и през следващата година, а може би и още по-дълго.

"В кариерата ми досега никога не сме се изправяли пред ситуация, в която липсват толкова много суровини в едно и също време", казва Томас Нюрнбергер, директор в производителят на индустриални вентилатори EBM Papst. Роланд Буш, CEO на Siemens, заяви по-рано този месец, че недостигът на чипове, повишаващите се цени на суровините и разходите за транспорт създават сериозни насрещни ветрове, които ще продължат и през фискалната 2022 г.

Централната банка също отправи предупреждение и посочи, че заради недостига растежът на икономиката вероятно няма да достигне прогнозираните през юни 3,7%. Според Bloomberg Economics германските заводи все още работят на нива от 7% под тези от преди пандемията. Най-много изостават производителите на автомобили и оборудване.

Ключова за германската икономика е автомобилната индустрия, която страда най-тежко от липсата на полупроводници. След като се справи сравнително добре през първото полугодие на 2021 г., Volkswagen очаква спад през третото тримесечие заради намалено производство. През юли продажбите ѝ спаднаха с 19%, първият значителен спад тази година.

Заводът във Волфсбург - най-големият с около 60 хил. души - поднови работа след обичайната лятна почивка само на една смяна. Audi, която допринася най-много за печалбата на концерна, удължи ваканцията в два завода в Германия със седмица. Предупреждения идват и от Daimler и BMW.

Проблемите обаче не са ограничени само в автомобилната индустрия. Изследване сред 3 000 компании в различни сектори показва, че 83% от тях страдат от повишението на цените или недостига на компоненти или суровини. По-голямата част от тях не очакват ситуацията да се подобри до края на годината.

Adidas и Puma, например, също понасят щети от затварянето на заводи във Виетнам. Дори издателите се оплакват от недостиг на хартия.

Има опасения, че недостигът ще донесе и по-високи цени за потребителите. Компаниите дават сигнали, че по-високите разходи се предават нататък по веригата и се плащат от джоба на домакинствата.