В края на ноември у нас пристига част от екипа на Grameen Creative Lab, съдружие между нобеловия лауреат за мир от 2006 г. проф. Мухамад Юнус и основателя на CIRC (ивент мениджмънт компания, организатор на големи корпоративно отговорни събития) Ханс Райц. Специалистите ще проведат в София и Варна два еднодневни семинара за социален бизнес, т.нар. Social Business Labs.

Главен организатор на събитието ще бъде Ханс Райц, идеен съветник на проф. Юнус, чието желание е тези първи две лаборатории в България да дадат публичност на понятието „социален бизнес", както и да обсъдят начини за прилагането на тази концепция в България с цел решаване на конкретни социални проблеми. Двете лаборатории ще срещнат на едно място бизнеса, държавата, неправителствения сектор и студенти от български университети.

„Банкерът на бедните", както всички наричат проф. Мухамад Юнус, си е поставил за цел през 2050 г. да отвори музей на бедността. И със сигурност работи усилено за да го постигне.

През 70-те години на миналия век той основава Grameen Bank, която обслужва бедното население на Бангладеш. Идеята за подобна банка идва от убеждението на проф. Юнус, че не бедните създават бедността, а системата, която сами сме изградили. Той твърдо вярва, че бедното население, като всеки друг човек, има потенциал да развива своите умения. Не липсата на умения прави хората бедни, а институциите и водената от тях политика. За да се елиминира бедността, трябва да се наложат промени в тези институции и политики или да се създадат нови. Според индийския професор благотворителността също не е решение на бедността. Тя само спомага за това бедността да продължава, да се създава зависимост и да се отнема инициативата на човек сам да премине през стената от бедност.

В началото професорът по икономика се опитва да спечели търговските банки за своята кауза, но банкерите отказват. Те смятат, че отпусканите суми са твърде малки и не считат бедните клиенти за кредитоспособни. Въпреки всичко проф. Юнус успява да обори всички тях. Бедното население не само доказа, че е платежоспособно, но и че може съвсем успешно да ръководи бизнес - 95% от активите на банката принадлежат на възползвалите се вече от кредита на Grameen Bank.

Така започвайки през 70-те години и отпускайки на бедното население заеми, които  понякога възлизат на не повече от 5 долара, в момента Grameen Bank е преуспяваща банка с над 8 милиона клиенти в Бангладеш и с над 6,5 милиона клиенти по целия свят. Има партньори в над 40 страни по света и отпуснати микрокредити на стойност над 905 милиона долара, над 2500 клона в цял свят и над 26 хиляди служители.

Grameen е вече не само банка. Компания постепенно се разраства и започва да развива проекти в областта на здравеопазването, информационните технологии, селското стопанство, образованието и други. За повече информация: www.grameensocialbusiness.org

През  2008 година се създава Grameen Creative Lab - съдружие между проф. Мухамад Юнус и Ханс Райц, основател и креативен директор на немската компанията за корпоративна отговорност CIRC Responsibility.

Ханс Райц вече има няколко успешно осъществени проекта в България. През 2005 година неговата компания CIRC организира България във Варна най-голямата конференция в Югоизточна Европа. Това събитие му носи няколко награди за корпоративно събитие на годината. С негово съдействие се осъществява и проекта Moving Movies, който вече няколко години успешно се осъществява в София и Варна, с подкрепа на общините - стените на сградите оживяват за една вечер, като върху тях се прожектират късометражни филми.

Grameen Creative Lab обединява млад екип от международни специалисти, работили в сферата на корпоративни комуникации, консултантски бизнес и други, посветили се на идеята на проф. Юнус - бизнес решения на социални проблеми.

Идеята за това съдружие идва от споделянето на обща визия за намаляване на бедността по света, за една нова икономика, която акцентира върху различни социални  проблеми и алтернативи за тяхното решаване. Идеята е известна още като социален бизнес.

През октомври Grameen Creative Lab приключи успешно своята първа обиколка в Централна и Източна Европа, по време на която се проведе по една Social Business Lab във всяка една от държавите участнички. България не успя да се включи в тази обиколка, но въпреки това  сега през ноември ще бъде домакин на две Лаборатории в София и Варна. Семинара ще бъде безплатен за участниците.