Държавата губи милиарди от укриването на акцизи, ДДС, корпоративен данък и данъци върху доходите на физическите лица при доставките и продажбите на течни горива на територията на страната. До този извод стига Министерството на финансите, след направен обстоен анализ, като със сериозен относителен дял при тези пари е свързан с движението и доставките на течни горива от производител и вносител до краен потребител и по специално на дизелово гориво.

Анализът показва, че при общо средногодишно потребление на дизелово гориво от 3.392 милиарда литра за анализиран тригодишен период, декларираните средногодишни доставки за същия период са в размер на 2.163 милиарда литра. Тоест 1.228 милиарда литра дизелово гориво не се отчитат. Това представлява 36.22% от цялото потребено количество. При цена на литър от 1.95 лв., загубите само от ДДС и корпоративен данък се оценяват на 600 млн. лв. Според анализа, общите загуби за държавния бюджет от нерегламентираните доставки на горива е оценен на 1.1-1.2 млрд. лв.

Кой не отчита гориво?

Анализът показва, че с най-голям относителен дял от недекларираните доставки, са доставките с получатели от икономическите сектори – "Селско стопанство" – 48.1% и "Транспорт” – 34.5%, поради факта, че тези два икономически сектора са и най-големите потребители на дизелово гориво.

Как се скриват количествата?

Поради не-добре действащата уредба за контрол върху процеса свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител е създадена законова възможност(регламентирано изключение), съгласно което лицата, извършващи зареждане на превозни средства, машини, съоръжения и друга техника за собствени нужди, да се отчитат по облекчен ред (да не се използват нивомерни системи и електронни системи с фискална памет). Тоест отчета за продажба на горива става на "честна дума".

Другият основен начин за скриване на продадените количества от обектите, попадащи в "регламентирано изключение", като с най-общо наименование са наречени "ведомствени бензиностанции" е използването на по-големи по вместимост складове(цистерни) от регламентираните.

По данни на "Холдинг БДЖ" ЕАД само за периода 2011 - 2014 г. са продадени 255 вагон-цистерни с вместимост 70 тона и 26 такива с вместимост 60 тона. При регламентирани складове от 10-50 тона, става ясно, че се извършват нерегламентирани продажби в особено големи размери.

Тези обекти се намират на територията на различни предприятия, селскостопански дворове, транспортни, строителни и промишлени предприятия и др., като липсата на правна уредба, измервателни уреди с фискална памет и достатъчно информация, прави контрола върху тях крайно неефективен.

Сравнителният анализ показва, че общият брой на бензиностанциите за продажба на горива на територията на страната е 3 105, при над 30 000 обекти за зареждане на горива - "ведомствени бензиностанции".

Какви са целите на промените?

Влезлите в сила от 1 януари 2015 г. промени в чл. 118 от Закона за данък върху добавената стойност се цели, от една страна повишаване на бюджетните приходи чрез проследяване на целия процес свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител.

Съгласно промяната всички данъчно задължени лица, които извършват зареждане на течни горива за собствени нужди са длъжни да регистрират и отчитат зареждането  и да отчитат продажбите чрез фискални устройства. Промяната се отнася, както за земеделските производители, които зареждат за собствени нужди селскостопански машини и техника, така и за лица, осъществяващи транспортни, спедиторски, производствени, строителни и други дейности.

Конкретните предложения за промени са в няколко аспекта. Основната промяна е всички обекти със стационарни подземни резервоари за съхранение на горива, от които се извършва зареждане на течни горива, да бъдат оборудвани с нивомерна система и електронна система с фискална памет и следва да отговарят на всички изисквания за търговски обект (бензиностанция).

Другото предложение е всички обекти с неподвижно прикрепени към земята резервоари или контейнери с капацитет на съда над 1 000 литра да бъдат оборудвани с нивомерна измервателна система и електронна система с фискална памет. От това задължение отпадат само обекти със съдове за съхранение на горива под 1 000 литра, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2 000 литра.

С измервателни уреди да бъдат снабдени и всички автоцистерни, чието предназначение е транспортиране и зареждане на горива. Всички обекти трябва задължително да бъдат регистрирани в НАП и въведени в експлоатация след издаден протокол от съответните компетентни органи за спазване на изискванията.

Въвеждане на забрана съдове за съхранение на горива да се превозват с друго транспортно средство, различно от автоцистерна, като в преносими контейнери за гориво могат да се пренасят максимум 60 литра в една транспортна единица.

Обектите за съхранение на горива трябва да имат разрешително за ползване от: Дирекция за национален строителен надзор (ДНСК), Регионална инспекция за опазване на околната среда и водите (РИОСВ), Регионална инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ) и Районна служба „Пожарна и аварийна безопасност“ (РСПАБ).