Големите играчи в интернет продажбите, като Amazon и Alibaba, направиха истинска революция в онлайн търговията. Двете компании продават стоки за милиарди долари всяка година, но дали вече не идва следващото поколение в електронната търговия?

В бъдеще вероятно ще бъде все по-популярно потребителите директно да избират продукти в мобилните приложения за изпращане на съобщения, които постоянно разширяват платформите си. Най-големите от тях вече са обърнали поглед в тази посока.

За бъдещето на този тип онлайн продажби, за интернет пазара у нас и за това колко е важна сигурността в интернет пред Money.bg разказва шефът на Viber за Централна и Източна Европа, Русия и страните от Общността независимите държави Атанас Райков.

- Г-н Райков, Viber е едно от най-често използваните приложения за изпращане на съобщения у нас. Колко са потребителите на компанията в България и как очаквате да се развие пазарът?

- Viber е водещо приложение за комуникация в България и сме щастливи от ръста на потребители, който отбелязваме не само тук, но и във всички ключови пазари в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), както и ОНД. Само в ЦИЕ имаме над 34 милиона потребители, а в глобален мащаб те са над 800 милиона. Самата индустрия, в която оперираме, е изключително динамична, а основната причина за това е скоростта, с която се развиват и навлизат иновациите и тенденциите на пазара. Това е водещо както за самото развитие, така и за очакванията, които имаме.

- Защо потребителите трябва да изберат Viber пред основния Ви конкурент в България Messenger? В какво сте по-силни?

Атанас Райков е директор бизнес развитие на Viber за Централна и Източна Европа, Русия и страните от Общността на независимите държави (ОНД) и директор "Телеком партньорства". Преди това той е работил 10 години за VIVACOM, където е отговарял за създаването и развитието на търговската стратегия на мобилните услуги и услугите с добавена стойност.

- Ние сме безкомпромисни по отношение на поверителността на личната комуникация на потребителите, което става все по-важна тема. Освен, че имаме бързо нарастваща мрежа от стратегически партньори в различни сектори, които ни помагат да предложим широк избор от съдържание и услуги, се отличаваме и с локалното съдържание, което предоставяме на българския потребител.

- В момента един от основните въпроси в интернет е за сигурността на информацията. За какво бихте посъветвали потребителите да внимават най-много при ползването на приложения през телефоните си?

- Безспорно сигурността в обмяната на информация е водеща тема. Тя винаги е на първо място. Всички съобщения в платформата ни са криптирани и напълно защитени. Viber е така изграден, че съобщенията, които нашите потребители си разменят, преминават през сървърите ни за не повече от 1-2 секунди преди да бъдат доставени до отсрещната страна, нерядко гласовата комуникацията се извършва директно между потребителите на базата на peer-to-peer, като така не използва централната ни инфраструктура.

Това е нещо, което отговаря на притесненията на много хора в днешно време, свързани със сигурността на данните. Имаме и редица функции, които подпомагат още по-добрия контрол върху информацията - изтриването на вече доставени съобщения от устройствата на получателя, скрити чатове, защитени с парола, тайни чатове, в които съобщенията автоматично се унищожават, както и липсата на опция за правене на screenshots.

- Редица app-ове търсят варианти за интегриране на онлайн търговията на платформите си. Вие вече имате такава опция в САЩ и се очаква пускането й на други пазари. Кога българските потребители ще могат да пазаруват през Viber?

- Електронната търговия е друга област, в която имаме големи амбиции. Започнахме от САЩ. Там през март представихме новата функция за интеграция на електронна търговия, която позволява на потребителите да търсят и споделят брандове и продукти по интереси директно в панела за съобщения на Viber. Усъвършенствахме решението и по-късно през тази година планираме да предложим тези услуги и в България, което ще позволи електронната търговия да бъде много по-бърза, по-лична и по-достъпна.

- Какви са предимствата на покупка през мобилно приложение, като Вашето, пред използването на онлайн магазини?

- Предимството е че всичко ще става на едно място - от търсене, споделяне и обсъждане на покупката, до директна комуникация с бранда и избор на продукти. Потребителите могат да стартират пазаруването с натискане на един бутон в рамките на панела за разговори. Приложението им предлага различни марки и стоки, от които да избират, да ги споделят и обсъждат в чата и накрая да отидат на сайта или приложението на търговеца, където да завършат покупката.

- Компаниите търсят все по-алтернативни начини за комуникация с клиентите си. За какво абонатите на Viber могат да ползват на т.нар. публични акаунти на фирми? Кои са основните Ви клиенти в тази сфера на българския пазар?

- Публичните акаунти предлагат един нов начин за общуване с потребителите. Чрез тях брандовете затвърждават връзката си с клиентите по още по-директен и персонализиран начин. Потребителите може да зададат директен въпрос или да получат ценна информация за продуктите или услугите на компанията. Това се случва чрез намесата на човек или чрез помощта на чат ботове.

От друга страна бизнесът получава допълнителна информация - брой последователи на акаунта, харесвания, коментари, споделяния и други, с които фирмите по-лесно да анализират поведението си. Списъкът с компании, които към този момент вече имат публични акаунти, е доста дълъг и обхваща почти всички сектори от бизнеса като телекоми, финансови институции, медии, бързооборотни стоки, транспортни компании, изобщо - компании, предлагащи разнообразни продукти и услуги.

- От известно време насам Вашето приложение предлага стикери на български. Какъв е интересът към тях и кои са най-популярните сред абонатите Ви?

- Това, което всъщност отличава Viber от останалите приложения за комуникация, е именно стремежа ни да предоставяме локално съдържание, което все по-добре развито в областта на стикер пакетите - имаме такива на водещи брандове, медии, известни личности, музиканти, ТВ предавания. Това прави всеки един пазар както от региона, така и на глобално ниво, специфичен по един или друг начин. Имаме вече локални стикер пакети с над половин милион сваляния и над 10 милиона споделяния за по-малко от два месеца след пускането им.

- От 15 юни в Европейския съюз (ЕС) влизат нови правила за роуминг услугите. Ще окажат ли те някакъв ефект върху потребителите на Viber?

- Отпадането на роуминга в ЕС ще даде възможност на нашите клиенти още по-свободно да използват Viber в чужбина чрез мобилния интернет, включен в техните стандартни тарифни планове. Очакваме това още повече да засили интереса към приложението и да се увеличи честотата, с която те ще го използват по време на пътуване.