Поне две компании от Бенелюкс са изпратили високопоставени представители до Израел, за да дискутират проекта за изграждане на летище в Средиземно море, пише Bloomberg. Това са Jan de Nul Group от Люксембург и белгийската Dredging Environmental & Marine Engineering NV. Ави Симхон, който оглавява Националния икономически съвет към правителството, изчислява, че проектът ще струва около 10 милиарда долара и ще бъде готов след между 10 и 15 години.

Икономиката на Израел расте бързо, но е ограничена от недостига на земя за инфраструктура. В момента държавата има само едно голямо летище, което да обслужва растящата туристическа индустрия и население, което иска да пътува в чужбина. По-рано тази година правителството създаде комисия, оглавена от Симхон, която да обмисли преместването на инфраструктурни проекти или изграждането на нови върху изкуствени острови.

Изграждането на такива изкуствени острови е сериозно предизвикателство от техническа и екологична гледна точка. И двете компании, заинтересовани от проекта, имат опит в драгирането и рекултивацията на земя - критично важни умения за изграждането на инфраструктура и в ниските земи в Белгия, Холандия и Люксембург. Летища в морето преди са изграждани и на други места. В Япония Kansai International Airport (на снимката горе), което струва около 20 милирда долара, обслужва над 25 милиона души годишно.

Правителството на Израел одобри плановете за изграждането на два изкуствени острова още през 2002 и 2012 година, но тогава срещнаха сериозен отпор от опозицията и екологични организации. Днес технологията се е променила драстично, казва Нетаняху.

Миналата година летищните власти в страна представиха план за 1,4 милиарда долара за обновление на международното летище. През тази година се очаква то да обслужи 24 милиона души, 70% повече отколкото през 2013 г.