„Автомобилната индустрия е един от най-бързо развиващите се сектори в нашата икономика и през изминалата година тя се превърна в основен двигател за растеж. България има много предимства за привличане на инвеститори в този сектор, но има и някои проблеми, които трябва да поставим и да търсим решения.“

Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на кръгла маса, организирана от Аутомотив клъстер България (АКБ) с подкрепата на Министерство на икономиката.

„Сред високотехнологичните производства автомобилната индустрия е браншът, който привлича най-много чуждестранни инвестиции“, подчерта министър Лукарски. В последните години се забелязва тенденция за разширяване на съществуващи и установяване на нови производства в сектора, които произвеждат за водещи автомобилни марки в Европа. Това позиционира България трайно в глобалната продуктова верига на добавена стойност.

По думите на министъра за привлекателността на страната ни свидетелства и отреденото ни трето място в световен мащаб за най-добра дестинация за инвестиции в производството в класацията „Манюфекчъринг Индекс 2015“ на Cushman&Wakefield. В Топ 10 България изпреварва Литва, заемаща 5-то място и Естония – на 6-то.

Изпълнителният директор на Българска агенция за инвестиции (БАИ) Стамен Янев посочи още, че преобладаващата част от сертифицираните от агенцията инвестиционни проекти е именно в автомобилния сектор. Той допълни, че през следващите два месеца предстои да бъдат сертифицирани още два такива проекта.

„Близо 13 хил. души работят в този бранш, като възможността за разширяване на мощностите и разкриването на нови работни места е доста по-голяма. Това е и една от нашите задачи“, допълни министър Лукарски. Той изрази надежда, че динамичното развитие на автомобилната индустрия у нас ще продължи и ще запази водещата си роля в постигането на икономически ръст. 

Един от основните въпроси, които бяха поставени от бизнеса беше необходимостта от осигуряване на квалифицирани технически кадри. Това по техни думи може да бъде постигнато чрез насочване на усилията към системата на средното образоване и повишаване на информираността и интереса на родителите и самите деца към технически специалности. Те посочиха още, че важно е какъв е човешкият потенциал на нашата индустрия, за да може тя да се разрасне.

По данни на АКБ продажбите на компаниите в сектора са нараснали с 15.4% и това от своя страна е индикатор за повишаващата се покупателна способност. Представители на членове на асоциацията посочиха още, че България тепърва ще става все по-привлекателна дестинация предвид условията в Европа и разходите за преместване на производства на Изток.