Жителите на Симитли подкрепят източния вариант на трасе за преминаване на АМ "Струма" през Кресненското дефиле. Това стана ясно на проведеното днес обществено обсъждане в препълнената спортна зала "Септември" в града, където бе представен Докладът за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на инвестиционното предложение за обект: "Подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ "Струма", съобщиха от АПИ.
С жителите на града и представители на неправителствени, бизнес и обществени организации бяха коментирани петте варианта за преминаване на магистралата през дефилето, като бяха представени различните възможности. Мнението на проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, е че т. нар. "източен вариант" е най-компромисното решение за реализиране на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка.
При реализацията му ще бъдат въведени всички мерки, включително и допълнителни такива, които предпазват живота и движението на животинските видове. Набелязани са мерки за защита от шума на граждани, както и пътни връзки, които да улеснят движението в посока Банско и София. Този вариант гарантира и чистотата на въздуха, тъй като трафикът се разделя в две платна.
Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на гр. Кресна.
На отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих. Едната е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е по новото трасе, което ще се изгражда, и е на 2 километра след пътен възел "Кресна", пътувайки за София. Тя ще бъде с площ 19 декара. И двете площадки ще имат директна връзка с град Кресна. Те ще бъдат снабдени с електричество, водопроводна и канализационна мрежа, както и с пречиствателни станции за отпадни води.
Източник: АПИ
Целта е да бъде осигурено всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност и хората от региона да могат да продават продукцията си от мед, мляко и т. н., както го правят и в момента.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи подчерта, че главен път Е-79 през Кресненското дефиле е сред най-опасните участъци в страната. За 5 години в участъка от 15 км по данни на МВР са загинали 29 души, 130 са ранени.
Категорична подкрепа бе дадена и от Камарата на строителите в България в лицето на Мирослав Мазнев, който заяви, че ако не започне строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" само след година трафикът от лот 3.1. на магистралата ще влезе в града и ще причини тапи и задръствания. Той посочи, че избраното трасе е екологично и икономически изгодно, а това се гарантира от техническите разработки, каквито никога не са правени за ОВОС у нас.
В подкрепа на проекта се обявиха и редица представители на екологични организации, които поставиха на първо място развитието на региона, живота и сигурността на жителите и пътуващите през дефилето.