От няколко години Русия е заета с постепенно преустрояване на транспортните си потоци. Тя е принудена да го направи заради рисковете, свързани с превоза и претоварването на стоки през пристанищата на балтийските страни и Украйна. Освен това новото руско пристанище може да стане едновременно най-удобното и най-изгодното за движение на стоки от Азия до европейските страни.

Не от добро руското правителство насочва огромни средства за тези цели, вместо да превозва стоките по добре смазаните маршрути. Реалната вероятност от забавяне на товарите, както и значителните разходи за транзит, принудиха Русия да вземе стратегически решения и методично да ги осъществява.

Трите икономически империи и мястото на Русия в света

Трите икономически империи и мястото на Русия в света

Как ще се развият най-силните икономически зони в - европейската, американската и китайската

И сега бившите балтийски съседи в Съветския съюз, а заедно с тях и Украйна, тъжно заявяват: потокът от гарантирани и значителни печалби от руски транзит значително е намалял и скоро, изглежда, ще пресъхне напълно. Причината е ясна: на територията на Ленинградска област се изгражда огромно пристанище и остават само няколко години до деня, в който то ще достигне своя проектен капацитет, превръщайки се в най-голямото пристанище в света. Да, порт Уст-Луга вече е видим факт.

Какво друго, ако не това, може да обясни писмото, получено от руското министерство на транспорта от Латвия? В него Рига се обърна към Русия с абсурдно искане: да не се спира транзитът на въглища през латвийските пристанища....

Украйна забрани вноса на слънчогледово олио, пшеница и хартени продукти от Русия

Украйна забрани вноса на слънчогледово олио, пшеница и хартени продукти от Русия

Двете страни са най-големите производители на слънчогледови семена и се конкурират на световния пазар

Ясно е, че в Русия няма с какво да обнадежди наивните или, може би, твърде арогантните латвийци. И към края на 2020 г. всички влакове с руски въглища минаваха изключително през Уст-Луга, а не през Латвия.

... Когато терминалът за желязна руда беше пуснат в експлоатация в пристанището Уст-Луга през декември миналата година, той удари украинската посока. Транзитът на желязна руда през нейните пристанища е намалял с 93%.

Миналата година пристанището за първи път надхвърли летвата от 100 милиона тона по отношение обема на претоварване, но до 2030 г. този обем ще възлезе на 180 милиона тона. Междувременно, дори при постигнатите обеми, Уст-Луга заплашва да оставете традиционните балтийски пристанища ненатоварени: Клайпеда, Рига, Силамяе, Вентспилс, Лиепая. Украйна също ще съжалява за изгубените възможности.

На потоците на Путин не им върви (не на последно място заради България)

На потоците на Путин не им върви (не на последно място заради България)

Нито "Северен поток 2", нито "Турски поток" се развиват по график - за голямо съжаление на руския президент. Сред "виновните" за забавянето са както САЩ, така и България

Между другото, по-ранно товарите от държавите от Далечния изток, Китай и Югоизточна Азия традиционно преминаваха през Хелзинки, Хамбург и Амстердам. Но дори и в това отношение Русия, изглежда, взема значителна част за себе си.

Стратегията за развитие на Уст-Луга не се отнася само до увеличаване на товарооборота и обема на претоварване. Обхватът на логистичните услуги също ще нараства. Благодарение на всичко това новото руско пристанище ще стане едновременно най-удобното и най-изгодното за движението на стоки от Азия до европейските страни.

По-важното е, че Русия изобщо няма да спре на Уст-Луга. Страната също така модернизира пристанищата на Калининград, Петербург, Виборг, Висоцк и Приморск. Общият показател за обема на товарите на година ще бъде около 400 милиона тона, което означава, че Русия ще надмине по този показател Съветския съюз в най-добрите му години.

Първият контейнеровоз, който ще доставя стоки през ледовете на Арктика

Първият контейнеровоз, който ще доставя стоки през ледовете на Арктика

Venta Maersk ще превози 3600 контейнера от Владивосток до Санкт Петербург

И това не взема предвид активно развиващия се Северен морски път, чиито блестящи перспективи преди няколко години никой не би могъл да очертае и в най-смелите си мечти. Не само през лятото, но и през зимата е възможно да се транспортират стоки по него, а този маршрут е много по-кратък и по-удобен от обичайните.

Така Западът с Америка начело, нападайки упорито и последователно Русия, постигна неочакван резултат. Отрязана от кредити и имаща по-малък набор от възможности, Русия направи гигантска крачка напред. Тя модернизира транспортната инфраструктура, като стартира мащабни проекти в цялата страна. И сега, елегантно, но ефективно, тя отмъсти на всичките си врагове, отнемайки от уважаваните си партньори значителен дял от доходите им от пристанищата.

Със съкращения от yandex.ru.