Датски кораб, който ще отплава Владивосток на 1 септември, ще стане първият контейнеровоз, който ще се опита да се пребори с арктическия морски маршрут на север от Русия.
Плавателният съд Venta Maersk, собственост на корабния гигант Maersk, превозващ 3600 контейнера, се надява да стигне до Санкт Петербург до края на септември. Това ще е с до 14 дни по-бързо от южния маршрут през Суецкия канал.
Северният морски път се простира от Беринговия проток на изток между Русия и Аляска до Норвегия на запад. Маршрутът може да съкрати времето за пътуване между Европа и Източна Азия с 1 или 2 седмици, но е изключително труден за преминаване поради ледената покривка. Тя обаче постепенно се топи в резултат на глобалното затопляне.
Датският корабен гигант Maersk ще събира данни за маршрута, за да провери дали топенето на ледовете в Арктика прави преминаването икономически изгодно.
Източник: Maersk
Venta Maersk се бори с ледовете
"Пробното плаване ще ни даде възможност да проучим оперативната приложимост на контейнерния транспорт през Северния морски път и да съберем данни", казват от датския превозвач.
Корабът Venta Maersk, проектиран като нов "леден клас" контейнеровоз, може да издържа на температури от минус 25 градуса по Целзий. Той ще носи замразена риба и други хладилни и общи товари. 26-членният му екипаж е преминал специално обучение, за да издържи на суровите условия.
Въпреки това датската компания е умерено скептична към регуляното използване на новия морски път.
"В момента не гледаме на Северния морски път като търговска алтернатива на съществуващата ни мрежа, която се определя от търсенето на нашите клиенти, търговски модели и населени центрове", казват от Maersk.
Атомни ледоразбивачи
Досега маршрутът изискваше скъпи ядрени ледоразбивачи, които да придружават всеки кораб. Но глобалното затопляне, което повиши температурите по маршрута през лятото до над 30 градуса по Целзий, променя жизнеспособността му.
Доклад от Копенхагенското бизнес училище през 2016 г. установява, че корабоплаването през Северния морски път ще стане икономически възможно през 2040 г., ако ледената покривка продължи да намалява със сегашния си темп. Но това може да се случи още по-рано.
Огромният танкер за втечнен природен газ "Кристоф дьо Маржьори", проектиран специално за пътуването, стана първият кораб, който премина Северния морски път самостоятелно през миналата година.
Той пропътува разстоянието от Норвегия до Южна Корея за 19 дни, около 30% по-бързо от обичайния маршрут през Суецкия канал.
Собственикът му - руският производител на газ "Новатек" - подготвя и други специални танкери, които да плават по сложния маршрут.
Китай също използва Северния морски път като част от инициативата си "Един пояс, един път" за изграждане на търговски маршрути през Евразия.
Държавната корабоплавателна компания Cosco изпрати за първи път през маршрута многофункционалния товарен кораб Lian Hua Song до руско пристанище миналата есен, доставяйки оборудване за изграждането на метро и завод за торове.