Осезаем спад в активността на пазара на ваканционни имоти от февруари на 2013 година досега отчита в анализа си инвестиционната компания GreenLife. Интересът към зимните комплекси става все по-слаб, а сделките за имоти на Черноморието са по-малко спрямо миналата година. Много от огледите, планирани за февруари 2013 г., се отложиха за май и юни, затова от компанията очакват, че през лятото загубата на позиции ще се компенсира.
Зимни курорти
„Пазарът на зимни ваканционни имоти е предимно вторичен", коментира Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife:
„В годините на бум продажбите в зимните ни курорти бяха основно с инвестиционна цел. Днес тези собственици трябва да решат дали да продадат имота, често на загуба, или да започнат да го използват. Там, където инвеститорите са подходили отговорно, поддържат комплексите и осигуряват добавена стойност, собствениците използват имотите си, но останалите търсят продажба и то на всяка цена."
По думите й цените в Банско към април 2013 година са около 450-500 евро на кв.м на фона на 500-700 евро през есента на 2012 година. Спадът, според експертите от компанията, се дължи отчасти на политическата нестабилност, но много повече на неправилната държавна политика спрямо развитието на българските курорти.
„Туристите идват в Банско да карат ски, както отиват по Черноморието заради морето. Да няма писти и лифтове на планината е същото като да няма плажове на морето.", коментира ситуацията в зимните курорти Теофил Петров, Изпълнителен директор на GreenLife. "Броят на построените обекти в Банско вече е достатъчно голям, легловата база надвишава значително възможностите на наличната инфраструктура. За последните месеци няма нито един започнал нов проект. Към момента считам, че капацитетът на Банско е усвоен. За да стартира нов етап на растеж, трябва да се подобри инфраструктурата. Едва тогава отново ще стане обект на инвестиционен интерес.", допълва Петров.
Друга характерна тенденция за зимния ни курорт е решението на част от инвеститорите да превърнат в хотелска база свободните си апартаменти. Така те предлагат настаняване на много ниски цени, които подбиват пазара на съществуващите хотели.
Добрата новина е, че според наблюденията на GreenLife Банско успешно следва световната тенденция зимните курорти да се превръщат в атрактивно място за почивка през летните месеци. Потенциалът е добър, инвеститорите, които са завършили вече проектите си, работят именно в тази посока. За съжаление голям процент от сградите остават недостроени и към днешна дата представляват най-големия проблем за първото впечатление на гостите от това място.
„Нужни са законови промени, за да може сградите, които стоят на груб строеж повече от 5 години, да бъдат премахвани. Сега сме свидетели на голям брой бетонни паметници, за които не се вижда надежда. Голям процент от тях са придобити вече от банките, които от своя страна нямат полезен ход и единственият доказан ефект е дискомфортът, който тези бетонни паметници създават на гостите.", коментира Теофил Петров.
За съжаление, това не е единственият проблем на туризма в България. Скандалите около незаконните ски писти допълнително катализираха отлива от зимните ни курорти.
Летни курорти
На пазара на летни ваканционни имоти се изграждат изключително малко на брой нови проекти, но те са добре планирани и имат всички предпоставки да задържат интереса на купувачите. Въпреки това и този пазар през 2013 година среща определени трудности. Проблемите този път не са свързани с вътрешни за бранша проблеми, а с привнесени за него.
„Нестабилната политическа обстановка неочаквано влоши картината. В Русия от месеци се води антибългарска кампания. Протестите и усещането за безвластие бяха преекспонирани от нашите противници, за да бъде създаден негативен имидж на дестинацията България пред потенциалните инвеститори.", коментира Теофил Петров.
„Ние се опитваме да ги привлечем с думи като „спокойствие" и „достъпен живот". Това не съответства на телевизионните новини за протести, самозапалвания и високи сметки за ток.", споделя Петров.
Данните на GreenLife сочат, че около 5% от спада се дължат и на естествения процес на умора от страна на купувачите. Логично преди няколко години тяхната активност бе най-силна, а с времето започна да намалява. Според експертите този спад е нормален и не може да бъде показателен за ситуацията в бранша. В допълнение към това петпроцентното понижение ще се компенсира от по-малкия брой нови проекти, което ще донесе равновесие на пазара.
Допълнителните 25% понижение на активността се дължат на политическите проблеми в България в момента. Новата тенденция е за ръст на дела на запитванията за градски имоти.
„Съотношението на запитванията ваканционни-градски имоти е 2:3", коментира Мариана Даскалова. „Купувачите все по-масово се преориентират към жилища, които да ползват целогодишно и които са разположени в близост до Черноморието. Голям е интересът към Бургас, Поморие и Свети Влас. Руските купувачи предпочитат Южното Черноморие, тъй като на север предлагането е по-малко, а цените са високи", допълва Даскалова.
Цени на кв. м. във ваканционни апартаменти с 1 спалня в евро
Район | 2010 | 2011 | Февруари 2012 | Септември 2012 | Април 2013 |
Банско | 850 | 500-700 | 650 | 500-700 | 450-500 |
Созопол | 1000-1100 | 1000 | 1000 | 1150 | 1000 |
Слънчев бряг | 400-900 | 400-900 | 300-900 | 300-700 | 300-600 |
Източник: GreenLifе
Цените в курортите претърпяват спад. В Банско нивата тази пролет са около 450 евро при 650 евро през февруари 2012 година. В Созопол понижението е сравнително по-ниско и към април 2013 нивата са около 1000 евро. В Слънчев бряг цените варират между 300 и 600 евро. Бюджетите на купувачите се движат между 60 000 и 80 000 евро. Важен показател за пазара е скоростта, с която се сключват сделките, като през настоящата година тя се забавя - тенденция, пряко свързана с петпроцентния спад, причинен от умората на клиентите, посочват още от GreenLife.
Профилът на клиентите, според Даскалова, не се е изменил сериозно. Те най-често търсят апартаменти с една спалня (около 50% от запитванията са за такъв тип имоти), след това апартаменти с 2 спални, студия и накрая къщи. Наличието на мебелировка е желателно, като се запазва тенденцията, при която повечето клиенти искат първо да дойдат на мястото или на почивка в комплекса и после да вземат решение за покупка. Важни за купувачите остават фактори като качественото строителство, гледката, възможността за целогодишно ползване, екстрите и локацията и инфраструктурата.
Предпочитания на клиентите
ЦЕЛ НА ПОКУПКАТА
| |
Постоянно обитание
| 50% |
Инвестиция | 25% |
Ваканционен имот | 25% |
ПРЕДПОЧИТАНИЯ КЪМ СТЕПЕН НА ЗАВЪРШЕНОСТ
| |
Обзаведен | 75% |
Необзаведен | 25% |
ПРЕДПОЧИТАНИЯ КЪМ ЛОКАЦИЯ
| |
Море | 70% |
Планина | 5% |
Източник: GreenLifе
Половината от клиентите на компанията пристъпват към покупка на ваканционен имот, за да живеят постоянно в него. Около 25% от тях купуват с цел инвестиция, а останалата ¼ имат нужда от подобен имот, за да прекарат ваканцията си в него. 75% от купувачите предпочитат обзаведен вече имот. По отношение на локацията най-популярно е морето - 70% от хората търсят имот там, а големите градове привличат 20% от купувачите. Планината и малките населени места са обект на интерес за 5% от клиентите.