Дефицитът по консолидираната фискална програма за януари е в размер на 477 млн. лв. като се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 394,7 млн. лв. и по европейските средства в размер на 82,6 млн. лева.  Това посочват от финансовото министерство оглавявано от вицепремиера Симеон Дянков.

Постигнатият резултат е с близо 22 млн. лв. по-добър от данните за януари 2010 г. но буди поводи за притеснения заради спада в събираемостта на акцизите, увеличените разходи по някои пера и слабият ефект от вдигането на осигуровките.

От финансовото министерство посочват, че големия дефицит се дължи основно на изъвршени плащанията по  дълга. По думите на икономиста от Иниститута за пазарна икономика обаче направените разходи в това отношение са само с 15 млн. лв. по-малки в сравнение с януари 2010 г. и не трябва да служат като извинение.

Разглеждайки приходната част на бюджета откриваме, че общите данъчни постъпления(преки данъци, ДДС, акцизи, осигурителни вноски, мита и др.) са в размер на 1 439,8 млн. лв. Това е със 120 млн. лв. по-малко сравнение със януари 2010 г.

Според Петър Ганев въпреки увеличените осигуровки реалният дефицитът в системата е по-голям от този през миналата година. По думите на експерта увеличението на осигурителните прагове и на социалните осигуровки ще продължи да оказва по-скоро негативна роля, отколкото да помогне, каквото беше намерението на правителството. Решение на проблемите на без да се мине през актуализация е възможно единствено ако инфлацията забърза своя ход, което от своя страна да доведе до повишени нетни постъпления.

Подобно мнение изказа и икономиста от Индъстри Уоч Георги Стоев, като допълни, че бюджетът още при самото му създаване е оставил впечатление за по-късна ревизия. Стоев посочи, че желаният от правителството номинален растеж на БВП с 10% може и да се случи, но реалният скок на икономиката е по-вероятно да бъде нулев, вместо 3.6% прогнозирани от правителството. Очакванията за постъпления от корпоративен данък също са завишени.

Макар при преките данъци(корпоративен и ДОД) да се забелязва минимално повишение от 4 млн.  до 223 млн. лв. е важно да се отбележи, че точно с толкова е спадът в приходите при ДДС до 470.9 млн. лв.

При акцизите обаче се отчита забавяне с цели 115.6 млн. лв. спрямо януари 2010 г. когато икономиката ни все още беше в рецесия. Според Стоев  по-ниските постъпления сега не може да бъдат оправдани с презапасяването с цигари, на което бяхме свидетели през първия месец на 2010 г. което съответно предизвика и ръст на постъпленията от акциза.

Ограничаването на контрабандата на цигари е една от основните мерки, които може да се предприемат, защото потребителите в противен случай притиснати от ниските си доходи ще продължат да купуват безакцизни цигари и от това да страда бюджета, посочи Стоев.

Тази област е една от малкото, която без да се преминава през законови промени може да подобри постъпленията, смята и Петър Ганев.

Намаляването на разходите по консолидирания бюджет с 95 млн. лв.е сред положителните тендецнии в данните за февруари В структурно отношение спрямо януари 2010 г. капиталовите разходи, разходите за субсидии за нефинансови предприятия и разходите за заплати и осигурителни вноски са по-ниски, докато нарастване има при здравноосигурителните плащания.

Относно разходната политика на правителството Георги Стоев посочи, че политически отговорността за това трябва да бъде разпределена върху отделните министри и да не седи единствено върху плещите на финансовия министър и премиера. Ако трябва да има съкращения във културата или земеделието или други сектори то ресорните министри също трябва да носят отговорност за това.

Фискалният резерв към 31.01.2011 г. е в размер на 5,4 млрд. лева. Спрямо  декември 2010 г. той е намалял с 600 млн. лв, тъй като както досега е служил като един от основните кредитори на бюджетния дефицит. С наличността във фискалния резерв са направени и плащания по външния дълг.