Европейският парламент вчера гласува два доклада, които могат да имат голямо отражение върху сектора на автомобилния транспорт в ЕС, съобщиха от пресцентъра на европарламента. Единият предвижда осъвременяване на правилата за упражняване на професията автомобилен превозвач, другият касае достъпа до пазара на международни автомобилни превози на товари.

Приетите доклади предвиждат задължително обучение за ръководителите на транспортна дейност, както и ограничения за каботажа, който може да бъде извозен извън държава-членка.

Гласуването по третия доклад върху достъпа до пазара на автобусни услуги е било отложено за юли до постигане на съгласие.

Докладът за условията, на които трябва да отговарят автомобилните превозвачи, е изготвен от румънския европарламентарист Силвия - Адриана Тричеу. От предприятията в сферата на автомобилните превози ще се търси добра репутация, финансова стабилност и професионална компетентност. Обръща се особено внимание на предложението за задължително наемане на квалифицирани транспортни мениджъри и на отнемането на лицензи на фирми, допуснали тежки нарушения по списък.

Автомобилните превозвачи трябва да доказват финансова стабилност, представяйки банкова гаранция или друг финансов инструмент, като например застраховка. За да се осигури честна конкуренция, предприятията в отрасъла трябва да разполагат с експлоатационен център в съответната държава-членка, където предоставят своите услуги.

Ръководителите на транспортната дейност трябва да доказват професионална квалификация чрез задължителен писмен изпит, който може да бъде последван и от устен. Мениджърите, които са извършили тежки и системни нарушения, могат да бъдат санкционирани, като бъдат обявени за неспособни да управляват транспортната дейност на предприятие в ЕС.

В момента транспортът дава работа на 4.6 млн. европейци, като в сферата работят 900 хиляди оператора.

В другия доклад, на белгиеца Mathieu Grosch, се предлага каботажът временно да бъде ограничен до три международни курса за срок от максимум седем последователни дни. Каботажен е вътрешен автомобилен превоз, извършван от превозвач в страна, различна от тази, в която е регистриран. Въпросът е, кога и до каква степен може превозвач от дадена страна да качи и разтовари товар в друга страна.

Каботажните превози целят да се избегнат празните курсове, но тук се появяват опасения, че транспортни компании от страни с по-ниски заплати ще използват каботажа за извършване на превози, като по този начин се изкривяват правилата на честната конкуренция, са мотивите на Европейския парламент. Ограниченията имат временен характер и трябва да бъдат преамахнтаи до 1 януари 2014 г.