От базата си в Ливорно международният круизен флот откарва гостите си до Наклонената кула в Пиза. Всеки ден през сезона хиляди пасажери правят кратка разходка с лодка от Неапол до Капри. А от Чивитавекия лидерът в пътническото корабоплаване "Коста" организира с генералщабна прецизност автобусния флот, който стоварва пасажерите на корабите в древния Рим. Когато сутрин още преди 9 часа пред Ватиканските музеи вече се вие над половинкилометрова опашка, жителите на Рим си казват:

"Това са пак онези от корабите!"

В изнемогващите от туристическото нашествие средиземноморски центрове Венеция, Дубровник или Малта човек вижда как се променят мащабите. Когато от закотвените кораби-хотели в центъра изведнъж се изсипят десет хиляди души, градът се задушава. Във Венеция местните политици искат да забранят преминаването през Canale della Giudecca, покрай Двореца на дожите и катедралата Сан Марко, защото многоетажните параходи подкопават вековните основи на историческите сгради, а при евентуална авария биха могли да затрият цели кейове, църкви, дворци.

Само че какво могат да постигнат тези съображения и възражения срещу финансовата мощ на круизната индустрия? Никой пристанищен град не иска да се откаже от шестцифрените такси, които пътническите лайнери плащат, за да пуснат котва. Именно от многобройните ята туристи се "изхранват" автобусните шофьори и продавачите на сувенири. Корабният бранш регистрира годишен растеж от приказни 10 до 15 процента, а застаряването на обществото му гарантира вярна до гроб клиентела. Все пак най-запалените любители на круизите са германските, холандските, френските и италианските пенсионери.

Ако е рекъл Господ...

Поетичните имена, с които корабните дружества рекламират предлаганите пътувания, успяват умело да прикрият факта, че става дума за морски пътешествия, криещи рискове. Така например поради променливите ветрове уж безопасното Средиземно море има сред капитаните лошата слава на един от най-неудобните маршрути. Но това, че сега един кораб-хотел, командван от един некадърен, а и страхлив капитан, се нацепи в скалите, едва ли ще навреди трайно на бранша.

Така че който иска, може веднага да се впусне в пътешествие по моретата. "Островите на слънцето" се нарича турът, който от тази седмица дружеството "Коста" предлага на намалени цени. За някакви си 630 евро - единайсет дни в западното Средиземноморие, после Казабланка, Тенерифа и, дал Господ, обратно.