Вторият в Европа производител на автомобили PSA Peugeot Citroen обяви за изненадваща загуба през второто шестмесечие на миналата година, информира агенция Bloomberg.

Наистина, причината не се състои само в предпочитанията на европейските потребители към колите на Volkswagen и Toyota и свързания с това спад на продажбите на Пежо; за счетоводната загуба допринасят и значителни активи, отписани през периода.

Нетната загуба е била €127 млн. или $165 млн., докато за същия период година по-рано печалбата е била €348 млн. Изненадата е немалка, тъй като медианата на очакванията на допитани от Блумбърг анализатори е била за нетен доход €269 млн. и оперативна печалба 474 млн. евро.

Анализатор за JP Morgan в Лондон е посочил следното: „Те трябва да предприемат промени и да управляват компанията си добре. Това, което пазарът приема отрицателно, е че те не са обявили нова програма за преструктуриране".

Френският автомобилостроител в момента е в средата на миналогодишна програма за преструктуриране, започната от предишния изпълнителен директор Жан-Мартин Фолц, който искаше да намали разходите и в тази връзка закри 10,000 работни места. Наследникът му се казва Кристиан Стериф (Christian Streiff), чиято първа задача като изпълнителен директор бе да реорганизира топ мениджмънта на компанията.

Спадът в нетния приход се дължи на отписването на два актива - единият за Faurecia на стойност €234 млн., а другият за две програми в автомобилното поделение за 194 милиона. Не е станало по-ясно кои са засегнатите модели. Но е ясно, че продажбите на Peugeot 1007 са далеч под първоначалните очаквания.

За сметка на счетоводната загуба, приходите на Пежо нарастват. За второто тримесечие те са скочили с 0.9% и са достигнали €27.5 млрд. За цялата година увеличението на приходите е 0.6% или 56.6 млн. евро. Общо през годината Peugeot  има разходи от съкращаване стойността на активите от 855 млн. евро, от които 580 милиона за второто тримесечие.

За цялата година печалбата е паднала с 83% до €176 млн. от €1.03 млрд. преди година.

Обяснения за спада на печалбата френският автомобилен гигант даде още през септември. Обвинена бе повишената цена на металите на световните пазари и свързаната пряко с това нарастваща стойност на суровините доставки за Пежо.

Обясненията, дадени днес, са малко по-широки: цените на суровините, изискванията за емисиите, както и производствени сривове.

Във всички заводи собственост на Пежо, производството на леки коли през миналата година е спаднало с 6.4%, достигайки до 2.48 млн. броя. Заедно с лекотоварните камиони, производството на Пежо е 3.37 млн. автомобила, спад с 0.7%. Търсенето в Западна Европа е намаляло с 2.7% до 2.3 млн.бр., а продажбите в останалия свят са се вдигнали с 4% до 1.07 млн. коли.

Тази година Peugeot се надява да подобри резултатите си в Европа с пускането на два нови джипа и мини-вана C4 Picasso. Извън Европа продажбите би трябвало да продължат да нарастват, са казали от компанията.

Според специалисти, през тази година Peugeot може да си отдъхне с пускането на новите модели. Те трябва да заменят изчерпалия се модел 307, чиито продажби паднаха с 14% през миналата година.