Мегакомпанията в хранителната промишленост Danone вече се бори с намаляването на продажбите на кисело мляко, предвид засилващата се вълна от потребители, избиращи неживотински продукти. Това обаче не са единствените проблеми на компанията - сега тя е изправена и пред трудности в бизнеса с бутилирана вода.
Акциите на най-големия производител на кисело мляко в света тръгнаха към най-големия си спад за повече от десетилетие, след като годишните прогнози за продажбите намаляха драстично. Това нанесе удар върху усилията на главния изпълнителен директор Еманюел Фабер, които се уповават на разнообразяването на продуктовата гама на компанията, а не само на млечните продукти.
"Това беше пропуск по отношение на качеството и количеството. Нашата увереност в плановете за възстановяване в дългосрочен план е силна", пише анализаторът на RBC Джеймс Джоунс към клиенти.
Новините за Danone идват ден, след като конкурентът Nestle обяви планове за преструктуриране на бизнеса си с вода, където продажбите се насочват към втори годишен спад. Подобно на бизнеса с кисело мляко, бутилирането на вода е изправено пред структурни предизвикателства, включително нарастващото недоволство срещу употребата на пластмасови опаковки.
В края на третото тримесечие продажбите на бутилирана вода на френската компания паднаха с 0,9%, което беше определено от анализаторите от Sanford C. Bernstein като най-лошите резултати от десетилетие.
От компанията прогнозират до края на годината печалбата да се покачи с до 3%, но предишната прогноза на Faber за растеж от около 3% през 2019 година вече беше оценена като слаба от инвеститорите.
Сега компанията е насочена към постигане на устойчив възход на европейския млечен пазар. Проблемът е, че в много страни потребителите залагат на по-евтини марки. Така общият обем във всички категории продукти намалява за шесто тримесечие.
Въпреки това главният финансов директор Сесил Кабанис е обнадежденa, че растежът на Danone ще се ускори и компанията ще изпълни целта си за растеж на продажбите от 4% до 5% за следващата година.
Това може да стане според анализатора на Bloomberg Дънкан Фокс. Според него компанията трябва да вкара нови продукти там, където е най-силна - млечната си гама. Тогава ще има и отскок в продажбите.