След като изгуби Китай от Alibaba и JD.com, Джеф Безос е решен да спечели Индия - пазар от 1,3 милиарда души, които тепърва ще откриват удоволствието от пазаруването, пише Bloomberg. Главният изпълнителен директор на Amazon.com ще инвестира 5,5 милиарда долара в Индия.

Компанията вече създаде кредитна операция за индийците без сметки в банки, мобилно приложение, което е достатъчно "леко", за да може да бъде ползвано на евтините им телефони и зареди онлайн магазин с десетки хиляди еклектични продукти.

Засега мисията се оказва доста трудна. Почти пет години, след като се установи в Индия, Amazon харчи милиарди, за да се пребори с местни конкуренти като Flipkat Online Services, която познава добре пазара.

Индия не е толкова една страна, колкото няколко малки индии, чиито хора, култура и език далеч не са толкова хомогенни. Продаването на продукти онлайн в големите градове е сравнително лесно, но във вътрешността на страната, където индийците не боравят добре с новите технологии, а интернетът все още не е толкова разпространен, се оказва доста по-трудна задача.

"В западната част купувачите преминаха към онлайн пазаруване от поръчването на стоки по пощата от каталози", казва Амит Агарвал, един от най-важните хора за Amazon в Индия. "Тук трябва да построим всичко от нулата - и повече от половината ни инвестиции отидоха в изграждане на странции за доставка, складове и т.н."

През миналата година загубата на Amazon достигна над 3 милиарда долара, основно заради огромните разходи в Индия.

Агарвал, който се върнал в страната през 2013 година след почти 15 години работа в централата на Amazon в Сиатъл, прекарал първите години да докаже, че онлайн търговията не е само за говорещите английски индийци, които живеят в големите градове. Компанията вече има 150 милиона регистрирани потребители, които могат да избират сред 160 милиона продукта, предлагани от 300 000 търговци.

В страната, в която няма услуги за доставка като UPS, Amazon е създала своя мрежа.

За да обучи хората, компанията си партнира със собственици на малки квартални магазинчета. Те им помагат да научат как работи онлайн магазина, как да сравняват продукти и цени и как да поръчат предпочитания продукт в същия квартален магазин. В замяна собствениците на бизнесите биват компенсирани.

В Индия плащането също е предизвикателство, тъй като кредитните карти са рядкост. Затова там те могат да избират от няколко варианта: да платят кеш при доставка, с кредит или на няколко вноски без лихва. Също така те могат да връщат стари уреди или други джаджи и да получат отстъпки за нови.