През изминалата година веригата за търговия с бързооборотни стоки Lidl е продала продукти на български производители в магазините си извън страната, възлизащи на над 30 милиона лева.

За първите седем месеца на финансовата година на компанията, започваща през март 2019 година, реализираните на чуждестранни пазари български стоки възлизат на 24 милиона лева, а очакванията са резултатите за всички 12 месеца да минат тези от предходната година. Това стана ясно по време на събитие в столицата.

"През 2018 година постоянен износ на продукти на български производители е имало за 13 държави, а през тази те са 16. При т.нар. акционен експорт (бел.ред. стоки, които се продават по време на тематичните седмици на Lidl) имаме 21 държави за 2018 година и 20 за тази", коментира главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска.

Тя припомни, че за първи път български стоки в мрежата на веригата извън страната започват да се продават през 2012 година, а дебютен пазар за тях е Румъния. "Тогава стартирахме с цели 8 производителя и 17 артикула. Важно е да отбележим, че от тези 8 производителя, с които започнахме износа за Румъния тогава, със 7 продължаваме да работим и сега, но в по-големи обеми", посочи Драгийска.

Веригата Lidl разкри какви заплати получават служителите ѝ в България

Веригата Lidl разкри какви заплати получават служителите ѝ в България

През миналата година компанията е изплатила 55 милиона лева под формата на заплати и осигуровки

По нейните думи за периода 2016 и 2018 година има ръст от над 80% на броя пазари, както и на броя български производители, с които работи Lidl. Предлаганите от тях артикули се увеличават със 165 на сто. Така към 2019 година веригата предлага 112 различни продукта на 36 родни производители в 22 различни страни.

"За същия този период от 2016 година насам удвояваме общата стойност на износа на български производители от 13 милиона до 30 милиона лева през 2018 година. Към септември 2019 година резултатът достига 24 милиона лева, а ако следващите месеци продължат да бъдат така успешни, със сигурност ще надминем резултатът от 2018 година", обясни още Милена Драгийска.

Кои са най-големите пазари за български стоки?

Към края на миналата година петте пазара, на които продажбите на български продукти имат най-голям дял, са Румъния, Германия, Гърция, Полша и Хърватия. Близо 40 на сто от общия износ на родни стоки е насочен към северната ни съседка, а близо 20 на сто е този за най-голямата европейска икономика.

"Нашите производители успяха да направят износ и за далечни пазари, като Финландия, Швеция, Холандия, Ирландия, както и за Унгария, Чехия, Литва и други", посочи още ръководителят на "Лидл България".

LIDL откри най-големият си магазин в България

LIDL откри най-големият си магазин в България

92-ят обект на веригата отвори врати във Варна

През настоящата финансова година картината изглежда подобно, но към петте основни пазара за българския износ се нарежда и друга съседна страна - Сърбия.

"Тя се появява като нов пазар, след като местната организация на Lidl заработи преди една година. С много бърз темп Сърбия се превърна в един от големите експортни пазари за нашите производители, като там изнасяме 22 продукта", обясни Драгийска.

Кои са групите стоки с най-голям обем на износа?

Четирите основни групи български стоки, които "Лидл България" е изнесъл за чуждестранни пазари през миналата година са хляб, олио, оризови продукти и замразени храни. С най-голям дял е първата категория - над 20 на сто от общия експорт. На второ място с 15 на сто е олиото.

"Любопитно е да кажем, че значителна част от експорта на олиото, което е основен износен продукт, е бил за Гърция, нищо, че всички купуваме зехтин от там. Оризовите продукти, от своя страна, са иновативен продукт, като близо 10% от експорта ни за миналата година се пада на тази категория", разясни Драгийска.

Какви български стоки продава Lidl в чужбина?

Какви български стоки продава Lidl в чужбина?

И колко спечели от тях

Що се отнася до категорията на замразените храни тя допълни, че основно там влизат замразени банички с различен пълнеж, които се продават основно по време на тематичните седмици във веригата.

Милена Драгийска обърна внимание на факта, че от миналата година вече има и първи български продукт, който успява да получи позициониране на касите във всички магазини на веригата в Германия. Става въпрос за суровите био барчета на марката Smart Organic, които могат да бъдат намерени в над 3200 обекта на компанията на немския пазар.