Европа закупи рекордно количество паладий от Русия през март, който метал се използва при производството на катализатори за автомобили.

Основните европейски клиенти на "Норилски никел" ("Норникел"), най-големият производител на паладий в света, изкупуват всички налични количества метал, тъй като е доста трудно да се замени Русия на този пазар. Според експерти, паладият ще остане доминиращият метал при производството на катализатори, тъй като замяната му с платина би изисквала значителни инвестиции. Санкциите и произтичащите от тях логистични проблеми предизвикаха бум на пазара на паладий, пише "Комерсант".

По данни на Евростат, през март страните от ЕС са закупили общо 164 000 тройунции паладий от Русия, на обща стойност 407 млн. евро - това е рекорден месечен обем за покупка на паладий за последните две десетилетия.

Основният обем закупен паладий се пада на Германия - 115,7 хил. унции метал за 297 млн. евро. В тази страна се намира един от основните клиенти на най-големия производител в света на паладий, руския "Норникел" - химическият концерн BASF SE. Останалите количества метал от посочения обем за Европа, са изкупени през март от Италия. И това на фона на въведените спрямо Русия санкции, вкл. забраната на полети през въздушното пространство на ЕС (а паладият се превозва основно чрез самолети).

Така през март ЕС изкупи почти една четвърт от паладия, добит от "Норилски никел" през първото тримесечие на годината. Европа остава за "Норникел" основен пазар за продажба на метали като цяло, и в частност на паладий. За 2021 г. делът на региона в приходите на "Норилски никел" е 52% (17,1 милиарда долара). Делът само на продажбите на паладий за Европа е 42%.

На Руската федерация се пада дял от 40% от общото предлагане на паладии на пазарите в света.

Готов ли е паладият да се "върне в играта"?

Готов ли е паладият да се "върне в играта"?

Цената на този твърде важен метал за производството на автомобили напоследък се срина - какво следва