Цената на паладия, който се използва при производството на двигатели за автомобили, напоследък се понижава. В средата на март, в анализ на финансовия портал Ivesting.com беше направена прогноза, че паладият може да загуби до 45% от най-високата си цена достигната на 7 март от 3417 долара за тон, обяснявайки това с намаляване на ефекта от руско-украинския конфликт (въпреки че "на хартия" дефицитът на метала се запазва).

Преди седмицата фючърсите за паладия на COMEX се търгуваха под $2178 за тон, което е спад от 36% от споменатия пик в цената. Въпреки това си струва да се припомни, че на 29 март цените паднаха до $2025 за тон.

Този над 40% срив в цената само за няколко седмици, води до основен въпрос: готов ли е паладият за възстановяване или има още какво да губи? Прогнози си по този въпрос дават изявени инвеститори и анализатори, публикувани в Ivesting.com.

Да се даде категоричен отговор на посочения въпрос обаче не е лесно (какъвто е случаят с много суровинни стоки), дори при явен дефицит на предлагането.

Обобщената картина на международните пазари на този метал не е "розова". Песимизмът на участниците на пазара на паладий в световен мащаб се обяснява с наложената отново карантината в Китай заради епидемията, която влошава перспективите за търсенето като цяло.

Фед на САЩ се готви да ускори процеса на "затягане" на паричната си политика (вероятно започва с повишаване на основната лихва с 50 базисни точки през май), което означава, че инвеститорите не трябва да се отпускат.

"По-голямата част от притесненията относно паладия са свързани с потенциални проблеми на китайската икономика", смята началникът на отдела за изработване на стратегии за пазарите на суровини в TD Securities Барт Мелек.

"Голяма част от тази страна се оказа под карантина и има вероятност търсенето на автомобили и икономическата активност като цяло да бъдат по-ниски, отколкото очаквахме. Това компенсира много от страховете за потенциален дефицит, свързан със санкциите спрямо Русия", добавя Мелек.

"Ефектът на Китай" обяснява и повишената волатилност на паладия, тъй като инвеститорите се опитват да оценят какво ще е търсенето на автомобили в тази страна въз основа на постоянно постъпващите данни. Паладият се използва при производството на каталитични преобразуватели за бензинови двигатели.

"Паладият е много чувствителен към блокирането в Китай, тъй като то влияе на данните за производството", пише старшият стратег по пазарите в RJO Futures Питър Мюс в коментар, публикуван от Kitco News. Стратегът добавя, че икономическият растеж на Китай така или иначе се забавя, тъй като новите стимули до голяма степен не са дали ефект.

По думите на стратега от MKS PAMP Ники Шийлс, също цитиран от Kitco, пазарите са загрижени за степента на блокирането на Китай, поради политиката на "нулева търпимост" към COVID.

"Опасенията за търсенето продължават да нарастват, тъй като карантината в Шанхай трае вече близо месец. Карантина може да бъде въведена и в Пекин, където броят на заразените расте. Политиката на "нулева търпимост" към COVID се очертава като изпитание както за икономическия растеж, така и за инфлацията, тъй като прекъсванията във веригите за доставки продължават", отбелязва Шийлс.

Джонатан Смоук, главен икономист в консултантската фирма Cox Automotive, също така отбелязва и явното забавяне на ръста на търсене на автомобили в САЩ. "През април покупателната активност намалява както спрямо март, така и на годишна база. Това се отнася както за Autotrader, така и за Kelly Blue Book", казва Смоук, имайки предвид двата най-големи уебсайта за препродажба на автомобили в САЩ.

Идва ли краят на космическото поскъпване на паладия?

Идва ли краят на космическото поскъпване на метала, който струва повече от златото и платината?

Високата цена и технологичният напредък вещаят дългосрочен спад на цената