От средата на 2018 г. до днес цената на паладия се утрои. Изглежда обаче, че ралито може и да е към своя край, пише Bloomberg.

85% от добития метал по света се използва в каталитичните преобразуватели (иначе казано катализатори) в бензиновите автомобили. Заради значителното му поскъпване, както и благодарение на усъвършенстване на технологията, автомобилните производители започват да използват все повече по-евтината платина. Паладият е изправен и пред екзистенциална заплаха, след като електромобилите постепенно ще изместват автомобилите с двигатели с вътрешно горене - което означава, че настоящото рали на метала може и да е последното.

Паладият успя да изпревари други ценни метали като платината и златото през последните години. Той успя да се възползва от по-стриктните стандарти за вредни емисии в Китай и Европа, както и от спада в търсенето на дизелови автомобили, които използват платина в катализаторите си. Последното бе ефект от дизеловия скандал във Volkswagen от 2015 г., както и от заканите на редица градове в света да ограничат движението на дизелови автомобили. През този период добивът, основно от Русия и Южна Африка, не успя да навакса, което създаде дефицит. Руската компания Норникел е най-големият доставчик на паладий в света, следвана от южноафрикански компании като Sibanye Stillwater и Anglo American Platinum.

Цените на паладия се повишиха значително, особено през 2018 г., когато се покачиха от $834 за тройунция през август на тази година до над $3 000 през май 2021 г. Днес той се търгува срещу около $2 630.

Използването на платина в катализаторите на бензиновите автомобили става възможно благодарение на нова технология, разработена от германската компания BASF. Тя позволява частична подмяна на паладия с платина. Катализаторите, произведени по тази технология, ще излязат на пазара през следващата и по-следващата година. Те ще се използват първоначално в по-малките автомобили.

Някои анализатори смятат, че ралито може да продължи още малко преди да настъпи дългосрочен спад в цената. UBS прогнозира цени от $2 900 до края на годината и спад до $2 500 в средата на 2022 г. HSBC смята, че паладият ще се продава срещу средна цена от $2 740 тази година, а след пет години ще потъна до $1 190, когато ще е по-евтин от платината. Citigroup смята, че през следващите три месеца паладият ще достигне $3 200 и не смята, че подмяната на метала в катализаторите ще окаже значително влияние поне до 2023 или 2024 г. Standard Charterd прогнозира силно търсене през следващите две години и средна цена от $2 790 тази година, $2 625 през следващата и $2 200 през 2023 г. Citi очаква балансиране на пазара през 2023 г.

Краят на паладия вероятно ще дойде към края на настоящото десетилетие, когато автомобилите и транспортът като цяло загърбят изкопаемите горива. През 2030 г. електромобилите ще представляват една трета от продажбите на автомобили, според BloombergNEF.

Кваси Ампофо, анализатор в BNEF, смята, че краткосрочен план търсенето на ценния метал ще се покачи заради по-строгите правила за емисиите, но до 2025 г. 16% от продадените автомобили ще са електрически, което ще доведе до значителен спад в търсенето.