Кризата не подмина компаниите от Централна и Източна Европа. Най-големите сто дружества в региона отчитат спад на приходите от седем процента до €120 млрд. през 2020 г., в сравнение с рекордните €129,3 млрд. през 2019 г., показват данните от ежегодната класация SEE TOP 100 на SeeNews. Общата печалба спада повече: с четвърт до €3,5 млрд., заличавайки тригодишен ръст в печалбите. Най-големите три компании отчитат общ спад на приходите от €3,3 млрд. и на печалбата от €565 млн.
Петролните компании и автомобилните производители - традиционните лидери в класацията, са най-силно засегнати от Ковид кризата, докато търговците на дребно отбелязват двуцифрен ръст на приходите, възползвайки се от растящата популярност на електронната търговия, сочи обобщението на данните.
"За първи път, откакто SeeNews започна да публикува своята класация на най-големите компании в Югоизточна Европа преди петнадесет години, търговците на едро и дребно изпреварват петролния и газов сектор, като заемат лидерски позиции по отношение на общите приходи, печалбата и броя на участниците в класацията. Силното представяне на сектора се дължи на развитието на електронната търговия поради ограниченията за движение на хора, по-лесните онлайн разплащания и разработването на нови финансови възможности. Пандемията от Ковид ускори една тенденция, която вече се наблюдаваше от няколко години", коментира Невена Кръстева, главен редактор на SeeNews.
От друга страна, комбинираните приходи на петролните и газовите компании в SEE TOP 100 намаляват с една четвърт поради икономическия спад, ниските световни цени и забраните за пътувания, което превръща сектора в най-големия губещ в класацията. Глобалната ориентация към зелена енергия оказва силно влияние и върху стратегиите за развитие на петролните и газовите компании, принуждавайки ги да диверсифицират дейността си.
Въпреки инвестициите от милиони евро в подкрепа на бизнеса, икономиките в региона се свиват с около 6%. В страни, в които туризмът генерира голям дял от брутния вътрешен продукт, икономическото свиване е най-силно изразено, надхвърляйки 15% в Черна гора. Преките чуждестранни инвестиции, основен двигател на растежа в региона, също намаляват рязко.
Кои са най-големите компании в региона и в България?
Automobile Dacia, подразделение на френската Renault, е начело в класацията за седма поредна година, въпреки че приходите ѝ намаляват с 26% годишно до 3,8 млрд. евро. От гледна точка на печалбата нещата изглеждат още по-неблагоприятни, тъй като тя спада с повече от половина до 61 милиона евро. Заради кризата с Ковид, компанията прекратява производствена дейност за повече от месец. Освен това, подобно на други автомобилни производители, Dacia се сблъсква със сериозен недостиг на полупроводници, което я принуждава да преустанови производството на няколко пъти.
Четиринадесет български компании влизат в тазгодишната класация. Преработвателят на мед и един от водещите световни доставчици на цветни метали - "Аурубис България" АД, е най-добре представилата се българска компания, заемайки 4-то място в класацията, с приходи през 2020 г. в размер на 2,8 милиарда евро. Тя се изкачва със седем позиции спрямо миналата година.
Сред топ 5 български представители се нареждат още "Лукойл Нефтохим Бургас" АД (20-та позиция с приходи за 2020 г. в размер на 1.54 млрд. евро), "Национална електрическа компания" ЕАД (29-та позиция и приходи за 2020 г. в размер на 1.31 млрд. евро), "ЛУКОЙЛ България" ЕООД (40-та позиция и приходи за 2020 г. в размер на 1.10 млрд. евро), "БиЕй Глас България" ЕАД (49-та позиция и приходи за 2020 г. в размер на 938.5 млн. евро).