Продажбите на автомобили в Европейския съюз през юни са намалели с 15,4% в сравнение със същия период на 2021 г., се казва в съобщението на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).

Спадът продължава за десети пореден месец на фона на продължаващия глобален недостиг на полупроводникови компоненти, което се отразява негативно на автомобилната индустрия. През май показателят за новите регистрации бе намалял с 11,2%, а през април - с 20,6%.

Според ACEA броят на автомобилите, регистрирани миналия месец в страните от ЕС (с изключение на Малта, за която няма статистика) възлиза на 886 510 срещу 1 047 532 през същия месец на година по-рано. Това е най-ниската цифра за юни от 1996 г. насам.

Четирите най-големи пазара в региона показват значителен спад в продажбите: в Германия бройката е намаляла с 18,1%, в Италия - с 15%, във Франция - с 14,2%, в Испания - със 7,8%.

Броят на регистрациите на нови автомобили в Европа (страните от ЕС плюс Исландия, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство, което напусна Европейския съюз на 31 януари 2020 г.) е намалял с 16,8% през юни до 1 066 137.

Най-голям спад през юни е регистриран в Хърватия - с 28,4%. Ръст на продажбите се наблюдава само в Латвия - с 6,2%.

През първата половина на 2022 г. регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз е намаляла с 14% спрямо същия период на миналата година миналата година - до 4 милиона и 608 205 хиляди нови коли. В Италия продажбите през януари-юни са намалели с 22,7%, във Франция - с 16,3%, в Германия - с 11% и в Испания - с 10,7%.

В България спадът в продажбите за месец юни е минимален - 1,2%, 2 918 нови леки коли при 2 953 година по-рано. А съответно ръстът от началото на годината е от 13,3% с регистрирани 14 639 автомобила, като по този показател сме на второ място в ЕС след Румъния (+23%).

Продажбите на групата Volkswagen (включваща Skoda, Audi, Seat, Porsche и др.) са се понижили с 22,3% миналия месец, Stellantis (обединение на Fiat Chrysler и PSA Group) - със 17%, BMW - с 13,8%. Реализацията на автомобили от групата Renault намалява само с 0,04%.

Jaguar Land Rover Group понижи продажбите си с 9%, Ford - с 16,6%.

Продажбите на японската Mazda са паднали с 42,7%, Mitsubishi - с 27,8%, Toyota Group - с 10,8%, Honda - с 5,9%. В същото време Nissan увеличава продажбите си с 2,1%. Южнокорейският Hyundai намали продажбите си с 4,8%.

В същото реме Mercedes-Benz е увеличил продажбите си с 4,2%.