Meta не е компания за социални мрежи. Даже не е и за метавселени. Meta вече е водеща компания за изкуствен интелект - или поне в това е убеден нейният директор Марк Зукърбърг. Очакването му е именно от AI да идва голям процент от печалбата през следващите години - и затова е готов да инвестира милиарди, пише Insider.

Именно този оптимизъм на боса на Meta стои и зад неговата заявка, че ще изхарчи 35-40 милиарда долара тази година и то основно за AI инвестиции. Повече пари ще отидат в тази посока и през следващите години, като с тях ще се изграждат нови по-добри модели и услуги, стана ясно от думите на Зукърбърг, който не крие задоволството си от най-новия голям езиков модел на компанията Llama 3.

Акциите на Meta "катастрофираха" - какви са причините?

Акциите на Meta "катастрофираха" - какви са причините?

Приходите ѝ през Q2 няма да достигнат прогнозните стойности

Пазарът, обаче, си е научил урока след фиаското с метавселената, която упорито не се случва и не се случва. След AI тирадата на Зукърбърг акциите на Meta се сринаха с 16% - това е загуба на десетки милиарди от пазарната капитализация.

За разлика от виртуалните светове, обаче, този път е по-ясно какъв е планът на Meta. Той има три основни стълба.

Бизнес агенти

Според Зукъръбрг приходи могат да дойдат от предлагането на услуги с генеративен AI за бизнеса - например за контакт с клиенти. Тук не става дума за чатботове, а за цялостни "агенти", които не пишат готови отговори, а изпълняват комплексни задачи с цел да решават потребителските проблеми.

В Meta гледат на това като възможност в "по-близък план", но все пак извън рамките на годината.

Изкуственият интелект вече намалява броя на служителите по света

Изкуственият интелект вече намалява броя на служителите по света

Въпреки че всички казват, че трябва да е "в помощ на служителите"

Факт е, че вече има ранни версии на този тип AI агенти и поне частично е ясно какво би представлявала технологията - нещо, което не е даденост в сферата на изкуствения интелект. Meta правят своите първи стъпки сред потребителите чрез виртуалния асистент Meta AI, който е вграден в социалните платформи на компанията.

Реклами и AI

Втората посока, в която разсъждава Зукърбърг, е пряката монетизация на AI интеракциите с реклами и платено съдържание. Това е доста близко до сегашния основен бизнес на компанията, който на практика е продажба на силно таргетирана дигитална реклама. Както се случва в Instagram, така може да се случва и в AI платформа.

Зукърбърг отбеляза пред анализаторите, че изкуственият интелект вече се използва за препоръчване на съдържание, като 30% от това, което виждаме във Facebook и 50% - от това в Instagram, са избрани именно от алгоритмите. Резултатите показват добра потребителска заинтересованост. И повече показани реклами.

Платени AI модели

В момента Meta има стратегията да пуска безплатно своите големи езикови модели за по-малките компании. Това, обаче, може да се промени заради увеличаващата се сложност на AI платформите - и очакването на Зукърбърг е, че пазар за по-мощни предложения ще има.

Mistral AI, която привлече инвестиция от Microsoft

Френската AI компания за $2 млрд., която привлече инвестиция от Microsoft

Компанията е само на 10 месеца, но вече успя да набере над $500 млн.

Това е посоката, която избра, например, френската компания Mistral. Тя разработи отворен модел с висока ефективност, който привлече вниманието на научната общност и бизнеса и след това представи комерсиален LLM, както и интегрирана с него платформа.

Ако стратегията не сработи, не се знае дали Зукърбърг и Meta ще имат още един шанс - след метавселената пазарът иска резултати. И то - бързо.