Турция се изправя решително срещу едни от най-големите социални мрежи в света, собственост на компанията майка на Facebook-Meta. Турската институция за защита на конкуренцията наложи временна мярка на корпорацията, с която се цели да се възпрепятства обмена на данни между платформите Instagram и Threads, съобщава Reuters.
Решението идва на фона на разследване за възможна злоупотреба с доминиращото положение на компанията на пазара в страната. Още през декември миналата година турският Институт по конкуренцията започна разследване на компанията на Марк Зукърбърг за възможно нарушение на закона чрез свързване на нейните платформи за социални медии.
Освен това, турският Институт по конкуренцията наложи глоба на Meta в размер наблизо $150 000 на ден по друго разследване, свързано с уведомление, което компанията изпраща на потребителите за споделяне на данни.
Уведомлението за споделяне на данни между услугите на компания Meta Facebook, Instagram и WhatsApp не предоставя достатъчно информация и не е достатъчно прозрачно, заяви Институтът. Освен това то е направено така, че да насочи потребителите да одобрят споделянето на данни, което според този орган не е достатъчно да разсее безпокойствата, отнасящи се до конкуренцията.
Източник: GettyImages
През 2022 година Турция глоби Meta с "18,6 милиона
Финансовите санкции тогава бяха заради нарушаване на Закона за конкуренцията в страната. Турският съвет по конкуренцията тогава заяви, че е установил, че компанията е възпрепятствала конкурентите си, предлагащи услуги в сферата на социалните мрежи и онлайн видео рекламните пазари, обединявайки данните, събрани чрез нейните услуги в социалните платформи.
Съветът заяви, че Мета трябва да предприеме действия за възстановяване на конкуренцията на тези пазари и да подготви годишни доклади за стъпките, които ще предприеме през следващите пет години. Глобата беше наложена в съответствие с годишния приход на компанията за 2021 година.
Компаниите за социални медии влязоха във фокуса на вниманието в Турция, която преди две години прие закон, който би изпратил в затвора журналисти и потребители на социални мрежи за до три години за разпространение на "дезинформация". Още тогава анализатори заявиха, че компаниите за социални медии е малко вероятно да се придържат напълно към закона, който изисква от тях да премахват "дезинформационното" съдържание и да споделят данни за потребителите с властите. И се оказаха прави.