Глътка въздух за бизнеса в България. Он следващата година компаниите у нас вече няма да подават на две места - в НСИ и в Търговския регистър, годишните си финансови отчети и съпътстващите ги статистически справки и документи, пише "Сега", цитирайки промени в Закона за статистиката, внесени в Народното събрание от депутати. Това ще става само в НСИ, а институтът ще предоставя по служебен път информацията на Агенцията по вписванията.
Ако бъдат приети, както се очаква, промените се предвижда да влязат в сила от 1 януари 2026 година. Те целят не само намаляване на административната тежест за бизнеса. С тях се модернизира процеса на ползване и анализиране на данните от финансовите отчети на фирмите, тъй като се предвижда те да бъдат подавани единствено в машиночетим формат.
Настоящата система включва множество ръчни процеси и подаване на сканирани PDF копия на финансови отчети към Агенцията по вписванията, което затруднява обработката, сравняването и анализа на данните в тях.
Какво предвижда законопроектът?
Според законопроека НСИ ще въведе и ще поддържа информационна система "Единна входна точка" за подаване на годишни отчети за дейността, съдържащи статистически справки, счетоводни документи и годишни финансови отчети. Подадени в машиночетим вид, след това тези отчети ще бъдат достъпни не само за Агенцията по вписванията, но и за всички държавни институции.
От своя страна Агенцията по вписванията ще предоставя финансовите отчети като отворени данни, улеснявайки достъпа до информацията в тях за изследователи, инвеститори и обществеността.
Преипомняме, че преди години отпадна подаването на годишните финансови отчети в НАП след интеграция между нейната информационна система с тази на НСИ. През 2017 г. НСИ обяви, че започва проект за интеграция на информационната си система "Бизнес статистика" и с Търговския регистър.
Очакван ефект от автоматизираното подаване на отчетите в машиночетим формат е и ускоряването на тяхното публикуване в Търговския регистър. Както е известно публикуването се бави с години, защото служителите на Агенцията по вписванията едва смогват да обработят и качат документите в Търговския регистър. В момента в Търговския регистър се публикуват отчети за 2022 г., което лишава инвеститори и обществото от навременна и актуална информация за състоянието на фирмите у нас.
След въвеждането на "Единната входна точка" за годишни отчети за дейността и годишни финансови отчети, Агенцията по вписванията няма да прави проверки, а ще публикува отчетите, така както са й подадени от НСИ. Изключение ще са само отчетите на акционерните дружества, които подлежат на задължителен независим финансов одит.
Всяка година НСИ ще утвърждава формулярите с изискуемите данни, а Агенцията по вписванията, като институция, отговорна за публичната част на финансовите отчети, всяка година ще определя правилата за трансформация на разширените данни до подходящ формат. Утвърдените формуляри ще се зареждат в информационната система "Единна входна точка" най-късно до 1 декември.
Информационната система "Единна входна точка" ще има интеграция и с RegiX (средата за междурегистров обмен), електронния регистър "Единство" и други регистри, поддържани от държавни и частни администратори на данни. А в случай, че годишния отчет за дейността се изисква попълване на данни, които са налични в други регистри, те ще се извличат от тях.