Според изследователите на теорията за поколенията, към поколението Z, или "зумcрите", принадлежат хора, родени от 1997 до 2010 г. Така че днес първите "бръмчалки" вече навлязоха на пазара на труда. Международният експерт в областта на развитието на човешкия капитал, основател на платформата HR Insider Валентин Тимаков споделя своите наблюдения в incrussia.ru.

Какво привлича тези млади специалисти в работодателя и защо си заслужава да се отговори на техните очаквания?

С увереност може да се твърди, че това младо поколение е напълно различно от останалите, дори от милениалите (тези, които са родени от 1981 до 1996 г.).

Ярък пример от практиката за тази разлика: След два месеца работа 22-годишен служител каза, че разбира системата за обществени поръчки на компания с оборот от 15 милиарда рубли и е готов да води това направление. HR мениджърът отбелязва, че това изисква допълнително обучение и повече опит .. на следващия ден младият специалист подава оставка.

Служителите за подбор на персонал също така отбелязват: "Зумърите" може да не дойдат на работа, след като получат оферта. На логичния въпрос "защо", те често отговарят нещо като: "искам да помисля повече", "още не съм узрял", "реших, че има много бюрокрация в свободното място".

7 навика на поколението Z, които страшно дразнят възрастните

7 навика на поколението Z, които страшно дразнят възрастните

Да превъзпитавате тийнейджърите е сигурен провал, но си заслужава да опитате

Това поведение и поколението Z не могат да бъде пренебрегнати, осолено като се имат предвид демографските проблеми и намаляващата работна сила. Така че правилната стратегия ще бъде да се адаптират и компаниите към променящите се нужди на търсещите работа служителите. За да се направи това, трябва да се знаят характеристиките на "зумера".

Особеност 1

Технологична зависимост

Поколението Z расте във време, когато интернет става високоскоростен и достъпен. Следователно "бръмчалките" се чувстват чудесно в цифровия свят, но са безпомощни в "ръчните" настройки и операции. Ако една компания не използва предимствата на дигитализацията и продължава да управлява бизнеса с минимална автоматизация, е малко вероятно зумерите да искат да работят в нея - те просто ще се уплашат.

Особеност 2

Прагматичност

"Зумърът" иска да разбере какво ще му донесе лично изпълнението на всяка работна задача, но в същото време не вижда смисъл в имитирането на дейност на работното място. Следователно мениджърът трябва да е готов да обясни какво го засяга определена задача и да предложи гъвкав график, който да се разбира много свободно. Например, 12-часов работен ден с три почивни дни в седмицата, възможност да се работи първата половина на деня у дома, втората в офиса или да идвате в офиса само веднъж месечно. Колкото повече форми за работа с адаптиран режим може да предложи една компания, толкова по -добре.

Изследване: Не чакайте бакшиш от поколението Z и милениълите

Изследване: Не чакайте бакшиш от поколението Z и милениълите

Те обаче дават по-големи суми... когато дават

Особеност 3

Необходимост от по-високи цели

Важно е представителят на поколението Z да усети, че с работата си в компанията променя света. "Зумърите" следят как компанията реагира на социални проблеми и могат да се откажат, ако научат за мръсни скандали и непочтеност в управлението. Затова си струва да се обърне внимание на представянето на компанията в публичната сфера: има ли благотворителни и екологични проекти, електронно управление на документи и разделно събиране на отпадъци в офиса и т.н.

Особеност 4

Свобода да изразявате себе си

"Зумърите" се опитват да комбинират работата и личния живот в едно пространство. За тях новия стандарт е интеграцията между професионалния и личния живот - work-life integration. Поколението Z е готово да работи усилено, но се нуждае от комфортна среда, за да го направи. "Бръмчалките" не изненадват и впечатляват от фитнес зала или зона за кафе почивка. Те ще попитат: "Какво друго можете да предложите?" Така че грижата за благосъстоянието на служителите трябва да е приоритет в големите компании.

Особеност 5

Високи изисквания към стандартите за комуникация

Поколението Z израства главно в икономически стабилно време, неговите представители са по-приятелски настроени с родителите си и по -малко склонни към приключения. Следователно те очакват психологически комфортна среда и на работното място. "Зумърите" реагират остро, ако не получат обратна връзка, но също така трудно понасят остра критика, особено в групата.

В същото време те самите лесно поставят под въпрос опита на лидера. В тези случаи мениджърите трябва да останат спокойни. Ако в дадена инициатива има рационално зърно, струва си да я подкрепите и да прехвърлите отговорността за задачата на инициатора. Ако рационалността е под въпрос, внимателно дайте обратно мнение, защо прилагането й трябва да се забави.

Извод

Да се ​​научим да използваме потенциала на поколение Z сега е едно от основните предизвикателства за лидерите на организации. Таака че по един или друг начин ще трябва да се научим да взаимодействаме с "зумърите", за да ги включим в екипната работа. Лидерите трябва да излязат от ролята на одитори и да станат своеобразни ментори, които решават бизнес проблеми с екипа и в същото време им помагат да се развиват професионално. Наистина след 10-15 години "бръмчалките" ще управляват икономиката и ще бъде по-добре, ако се научат за това предварително.