Някога амбицията на Сухейл Доши е да спечели 90 000 долара като инженер в Intel. Израстнал в Аризона, това му се струва като най-голямото постижение. Но вече не е така.

Доши е изпълнителен директор и съосновател на Mixpanel - бързорастящ стартъп в бизнеса за разкриване на всякаква информация, свързана с поведението на потребителите. Компанията от Сан Франциско предоставя инструменти за анализ за мобилни и уеб приложения, работейки зад кулисите, за да помогне на клиентите си да следят какво правят потребителите, използвайки техните софтуерни продукти.

Услугата улавя възможно най-подробни данни. Например Mixpanel може да запише колко потребители се регистрират за дадена функция и след това да качи снимка. Клиентите включват BMW, OpenTable и Intuit.

Доши създава бизнеса през 2009 г., когато е на 20 години, а няколко месеца по-късно се присъединява другият съосновател Тим Трефрен. (Сега Доши е на 29 години, а Трефрен е на 30.) "Бяхме толкова наивни, когато стартирахме фирмата", спомня си Доши.

Tогава американската икономика е в криза, но той и Трефрен знаят, че се занимават с нещо интересно и перспективно. И са прави - разбирането на поведението на потребителите в момента е решаващо за успеха на всяка модерна компания. Mixpanel бързо достига 40 млн. долара приходи, без "да има много категорични продажби", според Доши. Очакванията на основателите й са потвърдени.

Какво искат потребителите?

Доши решава да създаде нещо свое, докато стажува във вече несъществуващата компания Slide, ръководена от съоснователя на PayPal Макс Левчин. Младежът открива ползата от инструментите за анализ на Slide и забелязва, че подобни компании като Zynga изграждат свои собствени версии.

Той съзира възможността за бизнес в това да предлага софтуер за анализ, който би помогнал на клиентите да проектират продукти, базирани на поведението на потребителите, а не на предчувствия.

В началото на новия век "начинът, по който хората правеха продуктите, зависеше изцяло от усещането, интуицията, инстинктът". Идолизирането на Стив Джобс до голяма степен беше нещо като "знам по-добре от моите потребители", спомня си Доши.

За него по-добрият начин е подходът, основан на данни. Mixpanel помага да се оформи "идеята, че можете да анализирате и количествено да знаете, че ще успеете", отбелязва предприемачът.

От 2009 г. насам данните преобразяват начина, по който се разработват програмните продукти. "Това наистина промени много Силициевата долина", смята той.

Труден старт в перспективна индустрия

Mixpanel, разбира се, не е единственият играч в тази област. Достъпният за всеки Google Analytics също предлага подобни данни, както и Kissmetrics и всеки доставчик на маркетингови облачни услуги.

Всички се опитват да се позиционират благоприятно, тъй като индустрията продължава да расте. Изследователската фирма IDC оценява, че разходите за големи бази данни и анализи ще достигнат 200 млрд. долара в световен мащаб до 2020 г.

Успехът е завоюван трудно. Първоначално фирмата e част от супер успешния стартъп акселератор Y Combinator, но той все още не е сигурната гаранция за финансиране, която е в момента. "Половината от партидата ни в Y Combinator умря още през онази година, почти веднага", спомня си Доши.

Набирането на рисков капитал по време на рецесията също не е никак лесно. Първоначалното приемане на Mixpanel от инвеститорите е отхвърлено от 11 от тях, а други двамата заявиха, че е необходим нов изпълнителен директор. Тогава Доши и Трефрен още дори не са решили кой от тях ще заеме тази позиция. В крайна сметка Доши поема поста, смятайки, че естественото разделение на задълженията произхожда от личните им силни страни.

Двамата са щастливи, че Левчин също подкрепя компанията, включвайки се като инвеститор. Доши и Трефрен се хвърлят в дълбокото, оборудвани с всичко необходимо - от пускането на продукт на пазара до размисли как да управляват хора.

Тъй като нито един от двамата няма значителен опит в професионалните работни места, те трябва да усвоят лидерството и фирмената структура в движение. "Първите 2-3 години бяха едновременно славни и изключително предизвикателни", спомня си Доши.

Лидер на бързорастяща компания

Mixpanel все още расте бързо. В момента в компанията работят повече от 300 души, като броят им нараства с 38% през 2017 г. И финансирането става по-лесно: до момента Mixpanel е набрала 77 млн. долара от инвеститори, сред които са големи имена като Andreessen Horowitz и Sequoia Capital.

"Непрекъснато трябва мислите как да се развивате. Най-трудното нещо за всеки изпълнителен директор, особено за основател, е способността да се довери на своя екип; да упълномощава и да делегира, а не да се опитва да контролира всяка дейност; да не се интересувате от всяка малка подробност", обяснява Доши.

Той е наясно, че една 10-годишна компания е нещо напълно различно от двама души, които се опитват да създадат съвсем ново предприятие. Това е съвсем различен набор от предизвикателства от онези, които си е представял, докато е бил обикновена брънка в човешката машина на Intel.