Георги Борисов е част от "Агрополихим" АД вече 13 години, а от 2023 г. заема позицията Търговски директор. През годините той инициира и участва в проекти, фокусирани върху изграждането на стабилни международни партньорства, декарбонизацията на употребата на торове, подобряването на ефективността и устойчивото развитие.

Снимка 706633

Източник: Агрополихим

Г-н Борисов, бихте ли описали конюнктурата на пазара на изкуствени торове у нас и в Европа?

Пазарът на изкуствени торове у нас и на регионално ниво се характеризира със свито и неритмично търсене и е труден за всички участници.

Както е известно, изкуствените торове са необходими на земеделските производители, тъй като тяхната употреба е предпоставка за реализиране на икономически значими добиви. Ниските цени на изкупуване на земеделската продукция и занижените добиви при пролетните култури, в резултат от неблагоприятните климатични условия през последната земеделска година, принудиха доста от земеделските производители да ограничат нормите на торене. Лимитираните продажби на зърно през лятото ограничиха както финансовата ликвидност в пазара, а също така и обема на бартерните сделки срещу торове.

По този начин се наруши характерната сезонна ритмичност на доставките на минерални торове, намалиха се закупените количества и съответно това принуди нас и другите производители на минерални торове, да търсим алтернативни канали за дистрибуция, основно за износ.

Погледнато през призмата на текущите пазарни реалности, тези количества, които се релокираха от местния към международния пазар, доведоха след себе си сериозен краткосрочен дефицит на торове у нас, точно при започване на зимния сезон за торене.

Последното, в комбинация със сезонното увеличение на цената на природния газ и характерните за периода по-високи ценови нива на основния азотен тор - карбамид, увеличи значително цените на азотните торове на целия европейски пазар, както и у нас.

Все пак считам, че при наличието на двама функциониращи производителя на минерални торове в страната, нашите фермери може да разчитат, че ще бъде осигурено зимно-пролетното торене и то на ценови равнища, по-ниски от тези за техните колеги в Западна Европа.

А какви са пазарите за реализация на минералните торове на "Агрополихим" АД?

Можем с гордост да твърдим, че една от най-силните страни на нашата компания е добре развитата дистрибуторска мрежа, както на местния и регионалния пазар, така и на международната сцена. "Агрополихим" е предпочитан и уважаван партньор за нашите контрагенти в целия свят, като качеството и разнообразието на нашите продукти ни поставят в позиция да имаме хроничен недостиг на торови продукти, което не ни позволява да задоволим напълно всички възможни продуктови и географски пазари, на които има търсене на нашите торове.

Естествено, с най-основно значение е местният пазар, към който ние имаме както стратегическа, така и социална отговорност.

Важно място заема и реализацията на продуктите на "Агрополихим" в Румъния, Украйна, както и на редица международни пазари като Южна Америка, Африка и дори Австралия.

Г-н Борисов, към кои видове торове имат предпочитания Вашите контрагенти и това свързано ли е и с цената на продуктите?

Различните канали за дистрибуция обуславят и своите специфики в предпочитанията на продуктите.

В страната, поради описаните по-горе причини, през последните няколко земеделски кампании, местните производители използват основно азотни торове като амониев нитрат, карбамид и течен азотен тор. Значително са намалени нормите на прилагане на фосфорни и комбинирани торови продукти.

В Украйна, например, е точно обратното - фермерите търсят основно азотно-фосфорни и NPK торове, което ни позволи да разработим нови продукти и да обогатим нашата гама.

На местния и регионалния пазар цената е определяща при избора и реализацията на количествата изкуствени торове, докато на международните пазари има разнообразие от фактори, които влияят върху търсенето и избора на конкретни торови продукти.

Макар минералните торове да се причисляват към така наречените "commodity goods", при които цената е водещият фактор за вземане на решение за покупка, все пак има и други причини, които влияят при избора на партньори и продукти - конкретен състав, качество, срок на доставка и надеждност на доставчика.

В средата на 2024 г. излезе информация, че средните световни цени на изкуствените торове като цяло са по-ниски от тези за 2023 г., с изключение на цените на карбамида, които към онзи момент бяха скочили до 313 долара за тон. Тази тенденция продължава ли досега?

Може да се твърди, че до края на 2024 г. тази тенденция се запазваше - цените бяха по-ниски в сравнение с 2023 г., а търсенето отслабено и съсредоточено само в кратки периоди, свързани с прякото използване на торовете от земеделските производители.

Европа сега се намира в затруднено положение по отношение на конкурентоспособността - както в торовата индустрия, така и в агросектора.

Високите цени на енергията, труда и "зелената сделка" изправиха значителен брой производители на минерални торове пред трудния избор или да затворят своите мощности, или да реализират значителни загуби.

При земеделските производители ситуацията е подобна - ниските международни цени на зърното, в комбинация с увеличените разходи за труд и суровини, поставят нашите и европейските фермери на ръба на оцеляването в дългосрочен план.

По този начин Европа се позиционира на международната сцена с най-високите цени на торове и суровини за тяхното производство. Ето защо, спешно са необходими сериозни стъпки за запазване на конкурентоспособността на целия сектор. През последните месеци се забелязва все по-ясно изразена политическа воля в тази посока.

Г-н Борисов, каква е прогнозата Ви за тенденцията при цените на изкуствените торове за 2025 година?

От началото на 2025 г. се наблюдава покачване на цените на азотните торове както в цяла Европа, така и у нас. Международната политическа обстановка, сравнително студената зима, лимитираното предлагане и увеличеното търсене преди сезона покачиха значително ценовите равнища в последните два месеца.

Земеделските производители изпитват трудности и в обезпечаването на необходимите им количества минерални торове за есенните култури, което увеличава предизвикателствата пред целия сектор.

Това важи в пълна степен и за нас като производители, тъй като се опитваме да осигурим не само съответните обеми, но да го направим и на приемлива за нашия регион цена.

Очакваме задържане на ценовите нива до края на зимно-пролетната кампания и тенденция за успокояване на цените при излизане от сезона на прилагане на азотни торове.

Фосфорните минерални торовe се характеризират със значително по-малка волатилност и динамика спрямо азотните и цените им се покачват с малки темпове, но устойчиво през последните няколко месеца, като тази тенденция се очаква да продължи.