Преди Илън Мъск да се захване с ракети и електрически автомобили, една от идеите му бе да създаде интернет банка. Годината бе 1999 г. и планът бе за изграждането на услуга за 21 век, наречена X.com - с банкови плащания, интернет плащания, застраховка и инвестиционни опции.

X.com се сля с PayPal и се превърна в една от най-успешните компании от зората на dot.com балона.Но въпреки това идеята за интернет банка тогава не успя. Но нещата се промениха доста през последните 19 години: PalmPilot бе заменен от iPhone - далеч по-полезен джобен компютър. Мобилните телефони станаха по-умни и дадоха възможности за различни начини на употреба.

Сега визията на Мъск стана център на дейността на редица амбициозни стартиращи компании в Европа. Много от тях, включително Curve, Monzo, Revolut и Starling, са базирани в Лондон, приеман за финтех столицата на света. Друг претендент - берлинската N26 също пусна услугата си на Острова.

Ако попитате който и да е от CEO на тези компании дали искат да създадат гигант с размера на Facebook - отговорът е "да" без съмнение.

Николай Сторонски, руснакът основател на Revolut, заяви, че създаването на подобно приложение е състезание с награда $300 милиарда.

Валтинг Сталф, CEO на N26, казва, че целта на компанията е да има 100 милиона или повече клиенти рамките на следващите 5-10 години. Днес тя има 1,5 милиона. Той признава, че компанията има визия, подобна на тази за Мъск за X.com. "Времето е подходящо за световен финансов бранд".

Целта на повече от тези компании е обичайната комуникация с клиентите да се случва през мобилните им телефони.

Целта на N26 е да получи банков лиценз.

Ще успее ли новата вълна интернет банки? Европейските стартъпи нямаха достъп до мега финансиране, което да им позволи да растат бързо. Но има знаци, че това се променя. Необанките се готвят да харчат пари - и то много бързо. N26 набра над $215 милиона от компании като Tencent, а Monzo разчита на финансиране от Силициевата долина.

Щатски компании имат подобни идеи. Square заяви, че хората трябва да очакват компанията за плащане да се превърне в нещо по-близо до банка. Goldman Sachs също навлиза в света на интернет потребителски банки, а JPMorgan има собствена мобилна банка, наречена Finn.Засега стои и въпрос за доверието: Бихте ли доверили всичките си спестявания на интернет банка?

Категория Curve Monzo N26 Revolut Starling
Клиенти (милиони) 0.300 1.030 1.500 2.800 0.270
Месечни трансакции (милиони) $130 $1,300 $1,150 $3,000 няма данни
Активни потребители (хиляди) няма данни 750 няма данни 1,200 159
Source: Companies, Apptopia