Около 5 000 от 40 000 моста по аутобаните на Германия са в толкова лошо състояние и се нуждаят спешно от ремонт. Всички мостове се инспектират редовно и се оценява структурното им състояние.

Повече от половината от мостовете по магистралите са построени преди 1985 г., включително повечето от големите мостове в Западна Германия. Проектирани за по-малко движение и по-леки превозни средства, мостовете в момента са толкова претоварени, че много от тях показват признаци на износване. През последните години е направено твърде малко за поддържането им, пише Deutsche Welle.

Федералният министър на транспорта Волкер Висинг иска да завърши около 400 моста годишно. "Поставяме нови приоритети, за да се заемем с модернизацията на мостовете стратегически и в най-разумния ред", коментира той след първата "среща на върха" по върпоса в Берлин през 2022 г.

Важен въпрос при определяне на приоритетите: Колко дълго все още може да се използва порутен мост? Определянето на ограничение на скоростта и затварянето му за тежкотоварни превозни средства може да удължи живота на моста, но дори това не може да изключи внезапно срутване.

В края на 2021 г. мостът Рахмеде в провинция Северен Рейн-Вестфалия се оказа толкова повреден, че трябваше да бъде затворен заради риск от срутване. Окончателно е разрушен през 2023 г. и е в ход ново строителство. Първият участък трябва да бъде завършен най-рано през 2026 г.

По моста преминаваха 48 000 коли и почти 16 000 камиона всеки ден. Въпреки че трафикът се отклонява, хиляди превозни средства все още преминават през малкия град Люденшайд и съседните градчета всеки ден.

Липсата на мост означава, че алтернативните маршрути в региона са натоварени. В резултат на това шест други моста вече не могат да издържат натоварването и са затворени или са отворени само за ограничена употреба.

Брюксел отпуска €7 милиона за "Дунав мост" 3 - кога ще е готов

Брюксел отпуска €7 милиона за "Дунав мост" 3 - кога ще е готов

Дължината на моста ще бъде 2 км и ще свързва градовете Русе и Гюргево

Икономическо въздействие на инфраструктурните проблеми

Регионалната икономика усети с пълна сила въздействието от лошата инфраструктура. Пътуванията до работното място са по-дълги и фирмите страдат, като търговци на дребно и ресторанти. По натоварените централни маршрути има твърде многото движение, което е прогонило клиентите.

През 2022 г. Германският икономически институт (IW) представи оценка според която че компаниите в региона около Люденшайд ще усетят намаление на работната сила с 2%. И икономиката ще се свие с 300 милиона евро годишно.

Проучването казва също, че отрицателните ефекти от затварянето на моста ще достигнат най-малко 1,8 милиарда евро през следващите пет години.

Ускоряването на строителството обаче не е толкова просто. Големите инфраструктурни проекти често изискват години предварително планиране. В Германия има разпоредби, които изискват прецизни и често продължителни проверки, особено за големи проекти.

В процеса на одобрение на планирането трябва да се вземе предвид и мнението на съседните общности, както и екологичните ограничения. Идеята е, че колкото повече хора участват в проекта, толкова по-вероятно е обществеността да се съгласи с големите инфраструктурни проекти. Но това значително удължава проектите дори по международните стандарти.

При изграждането на тунела Fehmarnbelt под Балтийско море между Германия и Дания например, от германска страна властите в провинция Шлезвиг-Холщайн са получили 3100 възражения и коментари. В датските публични изслушвания имаше само 42 коментара от власти, компании и граждани.

Но германското правителство се опитва да ускори нещата. В края на 2023 г. беше въведен закон, който ще премахне необходимостта от разрешителни и оценки на въздействието върху околната среда за мостове, които се разширяват. Според докладите това ще намали наполовина периода за планиране и одобрение.

Няма пари

Но има и липса на финансиране. От 2025 г. германското правителство ще трябва да направи огромни съкращения, за да се съобрази с дълговата спирачка, заложена в конституцията. Инфлацията повиши цените на строителните материали, както и разходите за заплати.