Американските компании имат толкова голямо богатство, че не знаят къде точно да сложат си парите, въпреки че безработицата в страната достигна 9 процента и държавната хазна очебийно е празна, предаде ДПА.

Обяснението е просто: в продължение на четири години американските компании изнасяха трудовата си дейност навън и там плащат повечето си данъци.

Компанията Епъл (Apple) e по-платежоспособна от американското правителство. Калифорнийският електронен гигант има спестени 76,2 милиарда долара за разлика от американското правителство, което бе на път да свърши парите си до вторник, когато Конгресът направи последната стъпка за прекратяване на ожесточените спорове по вдигането на тавана на американския държавен дълг.

Това е дилемата: държавата изпитва огромна нужда от пари в брой, а компаниите имат печалби от милиарди долари. Според Стандард енд Пуърс (Standard and Poor's), 500-те най-големи листвани компании са спечелили общо 770,5 милиарда долара миналата година - нов рекорд, отчетен точно след най-тежката рецесия след Втората световна война.

Нещата изглеждат дори още по-розови тази година. Анализаторите очакват скок на печалбата до 913,5 милиарда долара. През 2012 година общата печалба може да достигне тавана от 1 трилиона долара.

Финансовото министерство на САЩ вижда само трошици от тази огромна торта. Компаниите плащат повече данъци в чужбина, отколкото у дома. Това е установил анализаторът в Стандард енд Пуърс Хауърд Силвърблат. По негови оценки 500-те листвани компании са платили общо данък от 117,3 милиарда долара на други страни през 2010 година, а американското правителство е получило само 101,7 милиарда долара.

"Очевидно работните места не са били единственият важен износ през 2010 година", посочи той.

Част от проблема е, че американските компании изнасят все повече работни места в чужбина в преследването на нови пазари и по-евтина работна ръка. От 2000 година мултинационалните компании са закрили 2,9 милиона работни места в САЩ и са създали 2,4 милиона работни места в чужбина, по данни на американското министерство на търговията, анализирани от в. "Уолстрийт джърнъл".

Облагодетелстваните от износната тенденция "Made in USA" са предимно в Азия.

Епъл е нагледен пример. Всички разработчици и стратези, които стоят зад най-популярните продукти като айФон (iPhone) айПад(iPad) са базирани в САЩ, но хората, които сглобяват уредите са на хиляди километри. На гърба на айПад пише: "Проектирано от Епъл в Калифорния. Сглобено - в Китай.