Чехите и словаците произвеждат най-много коли на глава от населението в по света. Сега обаче преходът към електромобили излага на опасност огромна верига за доставки

През последните три десетилетия град Долни Кубин в Сверрна Словакия, с едва 18 000 жители, стана притегателен център за инвеститори като австрийския производител на авточасти Miba AG. Регионът, известен като европейския Детройт, започва 2024 г. с друг преход след преминаването към производство на електрически превозни средства и Европейският съюз защитава местното производство. Предизвикателството е да се избегне изоставането.

Компаниите инвестират сериозно в електромобили. Volkswagen ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия. Volvo пък ще изгражда нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът е какво се случва с огромната мрежа от доставчици, които представляват гръбнака на индустрията и поддържа икономиката, пише Bloomberg.

В най-лошия случай 85 000 работни места в Словакия, или 4,5% от работната сила, може да бъдат премахнати при преминаването към електромобили, според проучване на мозъчен тръст от словашката столица GLOBSEC.

Министър-председателят на Чешката република превърна в стратегически приоритет подпомагането на местната автомобилна индустрия с прехода. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на преговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за батерии, въпреки че нито една от тях не е близо до Унгария и Полша, за да ги привлече.

"Ако не се справим с тази трансформация, ще имаме проблем със заетостта", смята Александър Матусек, президент на групата за автомобилната индустрия в Словакия.

Защо индустрията за електромобили в Европа изостава с десетилетие от Китай, въпреки инвестициите от €250 милиарда

Защо индустрията за електромобили в Европа изостава с десетилетие от Китай, въпреки инвестициите от €250 милиарда

Прекалено много разпоредби и непоследователност ли са причината?

Словакия и Чешката република са двете страни, които произвеждат повече автомобили на човек от където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните фабрики за най-малко една четвърт от техния износ, който доведе до икономически растеж до средно 3,5% в Словакия и 2,4% в Чехия през последните две десетилетия.Това е по-високо от средното за ЕС.

Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. 260 000 служители са заети в четири компании производители на автомобили и 350 автомобилни доставчици, разположени в Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е горе-долу двойно по-голям.

В град Долни Кубин се намира и завода на корейския производител на автомобили Kia. На града му бяха нужни две десетилетия, за да се намали безработицата от 20% до 4%, и благодарение на Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти като Volkswagen и Stellantis.

Кметът Ян Прилепок се тревожи, че преминаването към електрически коли ще ще хвърли сянка над града му. "Знам от разговори с доставчици, че те са готови да се адаптират, но те са зависими от своите клиенти, за да се справят с трансформацията", коментира той.

Стотици компании из Чехия и Словакия се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която е подложена на най-големия бунт от 90-те години насам. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционален автомобил има около 200 движещи се части, докато електрическият се нуждае от около една десета от тях.

Volkswagen започна производството на най-новите версии на водещите модели VW Passat и Skoda Superb в края на миналата година в завода си в Братислава, но те може да са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там.

Skoda планира да инвестира 5,6 милиарда евро в преминаването към електромобили до 2027 г. и преди забраната на ЕС за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г.. Това заяви главният изпълнителен директор Клаус Зелмер миналата година.

Някои компании вече започват да усещат нартиск. Производител на скоростни механизми във Врабле, централна Словакия - Kongsberg Automotive уволни 192 служители през октомври, заради нарастващи разходи. Друг доставчик - Svec Group, каза, че трябва да отговаря на екологичните критерии на ЕС, които китайските конкуренти не отговарят.

Това, което повдига още повече въпроси за тяхното бъдеще е, че Чехия и Словакия може д аостанат назад, шо се отнася до привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат над десет фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане.

Италия обмисля план на стойност €930 милиона за стимулиране продажбата на електромобили

Европейската страна, която обмисля план на стойност €930 милиона за стимулиране продажбата на електромобили

Пакетът се обсъжда от министерството на индустрията, ще включва финансови стимули на стойност до 13 750 евро

Според бившият министър на икономиката в Словакия заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC Вазил Худак когато производителите на автомобили изберат да се разширят, те могат да насочат ново производство към мястото, където имат близки доставчици на батерии. През миналата година Volkswagen заяви, че в момента "няма бизнес обосновка" за друг завод за батерии, след като избра други места в Европа и Канада.

Междувременно Miba, която осигурява работа на 750 души в Долни Кубин, е наясно с тежките предизвикателства, които предстоят. Няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, предупреди наскоро Владимир Томан, управляващ директор на завода от близо тридесет години.