Eвропейската индустрия за електромобили може да наваксва до края на десетилетието, за да бъде на същите нива като конкурентите си в световен мащаб. Това коментира президентът на Асоциация на европейските производители на автомобили (ACEA) Лука де Мео, цитиран от Euronews.

Европейската асоциация представи своя пътна карта за следващия петгодишен мандат на Европейския съюз в Брюксел. Манифестът, наречен "A competitive European auto industry driving the mobility revolution", се фокусира върху екосистемата за мобилност в бъдещето. Той има за цел да определи конкретни изпълними планове по отношение на търсенето, предлагането и производството.

Според АСЕА най-важното сред предизвикателствата е вълната от нови политики и регламенти, очаквани след изборите на нов Европейски парламент и Европейска комисия през 2024 г. Редица регламенти имат крайни срокове през или преди 2030 г. Те включват Закона за въглеродната неутралност, Закона за критичните суровини и целите за намаляване на CO2 и стандартите за леки превозни средства и др. С наближаването на тези крайни срокове комисията ще трябва да ускори своя план за действие за това как да постигне тези цели.

Като част от новата пътна карта, ACEA препоръчва Европа да възприеме холистичен подход по отношение на предизвикателства с автомобилната индустрия, вместо да създава противоречиви разпоредби. ЕС трябва да излезе със сплотена индустриална политика.

Европейската автомобилна индустрия трябва да бъде и конкурентоспособна на глобално ниво, особено чрез достъпни и екологични доставки на енергия. 

"Когато имаме осем нови разпоредби, идващи всяка година средно до 2030 г., това трябва да ни покаже, че някъде има грешка в системата" смята Лука де Мео, който е и главен изпълнителен директор на Renault Group. По думите му сблъсъкът между регулациите изглежда е едно от най-големите предизвикателства, които пречат на индустрията да бъде конкурентоспособна, въпреки че европейската автомобилна индустрия е готова да инвестира около 250 милиарда евро за зеления преход. Той вероятно визира тарифите между Обединеното кралство и ЕС след Brexit. 

Европейската комисия вече предложи удължаване на съществуващите правила за търговските тарифи между ЕС и Обединеното кралство. Ако бъде прието, удължаването ще отложи митата между ЕС и Обединеното кралство до 31 декември 2026 г. Лука де Мео и други автомобилни производители се опитваха да издействат отлагане на митата от поне три години, като де Мео заяви, че неуспехът, потенциално ще струва на индустрията приблизително 4,3 милиарда евро.

Отлагането на митата обаче носи риск от повторно отваряне на сделката за Брекзит между ЕС и Обединеното кралство, създавайки допълнителни пречки за европейския автомобилен сектор.

Volkswagen спира производство на модели в най-големия завод за електромобили в Европа

Volkswagen спира производство на модели в най-големия завод за електромобили в Европа

Той спря и производството на електромобили в завода си в Дрезден миналия месец

По-достъпни коли

Производителите на електромобили в САЩ и Китай вече имат значителни предимства пред Европа в това отношение. В САЩ получават големи данъчни облекчения за производство на превозни средства в страната. Китайската индустрия има предимства от повече от десетилетие в Европа.

Инфраструктурата за зареждане

Китай вече е развил сериозно своята инфраструктура за зареждане и има силни стандарти, които се адаптират през цялото време и са в унисон с конкуренцията. Освен това има по-голямо сближаване и екипна работа между публичния и частния сектор, както и между индустриите.

Освен това китайските производители на електромобили възприемат реалистичен подход към зеления преход, като знаят, че тази промяна трябва да се прави на всяко ниво от веригата, а не само на изолирани етапи.

 Toyota губи пазарен дял на най-големия автомобилен пазар в света на фона на преминаването към електромобили

Toyota губи пазарен дял на най-големия автомобилен пазар в света на фона на преминаването към електромобили

Японската компанията е само една жертва от многото

Лука де Мео смята, че европейската индустрия за електромобили би могла евентуално да настигне другите до края на десетилетието. Това важи особено за инфраструктурата за зареждане, която трябва да се разшири около седем - десет пъти в сравнение с момента, за да постигне целите за емисии през 2030 г.

Пазарният дял на електрическите превозни средства за тази година се очаква да бъде около 14% до 14,5%, достигайки до около 20% през следващата година.