Кушет-вагоните в руските държавни железници съвсем скоро ще останат в миналото, разказва в своя кореспонденция The Wall Street Journal. До 2020 г. правителството ще похарчи почти $2 милиарда, за да замени част от вагоните. През следващите 7 години ще бъдат подменени близо 7 000 вагона.

"Целим пълна реконцептуализация на вагоните", казва Николай Сиротов, зам.-директор по дизайна в Tver Carriage Works, най-големият производител на вагони в Европа.

От началото на следващата година ОАО РЖД ще започне да въвежда нови вагони с душове, вендинг машини и USB входове. До 2025 г. всички кушет-вагони ще бъдат заменени от модерни с легла, които ще бъдат разделени от пластмасови прозорци.

Путин иска големият бизнес да инвестира $120 милиарда, за да съживи икономиката

Путин иска големият бизнес да инвестира $120 милиарда, за да съживи икономиката

Вече са започнали срещи с мениджъри

Политици и директори в РЖД се надяват, че подмяната ще стане и символ на трансформацията към пазарно-ориентирана икономика. "Хората изискват все повече комфорт във влаковете", казва Петр Иванов, директор пътнически превози в РЖД. "Постоянно трябва да търсим компромис между изпълняването на социалната ни функция и бизнес целите".

Модернизацията има и политически цели. Тъй като реалните доходи стагнират и заради санкции, новите цветни вагони ще създават впечатление за прогрес и материално благополучие на закъсалата работническа класа.

Дали пътниците в кушет-вагоните ще бъдат убдени, остава неясно. "Леглата стават по-удобни, чаршафите по-чисти, но това не може да скрие факта, че няма много работа тук", казва Александър Захаров, пенсиониран локомотивен инженер от сибирсийкия град Чита.

Служителите в РЖД пък се страхуват от новите придобивки, тъй като смятат, че вендинг машините, например, ще намали нуждата от работна ръка и това ще доведе до съкращения. Руските железници са най-големият работодател в страната с около 900 000 служители - над 1% от цялото население в работоспособна възраст и около 45 пъти повече от служителите в американската Amtrak.

Пътниците пък се притесняват новите вагони да не донесат със себе си и по-високите цени на билетите. В момента пътуването от Москва до Владивосток, което е над 9 000 километра, струва около $200. Билетът за самолет е $1 500.

Говорител на РЖД успокоява, твърдейки, че цените на билетите се определят от кабинета, а компанията губи пари от субсидираните вагони.

Пътниците имат и друго притеснение, малко по-сантиментално. Множество от тях оценяват възможността да говорят с различни хора по време на дългите пътувания. "Времето минава по-бързо в тези вагони", казва Андрей Кузнецов, който работи в рибната индустрия и пътува пет дни от родния му град Челябинск до Далечния Изток. "Срещаш цялата страна тук".

Икономическата дилема на Путин

Икономическата дилема на Путин

Или как западните санкции помагат на руската икономика