Кушет-вагоните в руските държавни железници съвсем скоро ще останат в миналото, разказва в своя кореспонденция The Wall Street Journal. До 2020 г. правителството ще похарчи почти $2 милиарда, за да замени част от вагоните. През следващите 7 години ще бъдат подменени близо 7 000 вагона.
"Целим пълна реконцептуализация на вагоните", казва Николай Сиротов, зам.-директор по дизайна в Tver Carriage Works, най-големият производител на вагони в Европа.
От началото на следващата година ОАО РЖД ще започне да въвежда нови вагони с душове, вендинг машини и USB входове. До 2025 г. всички кушет-вагони ще бъдат заменени от модерни с легла, които ще бъдат разделени от пластмасови прозорци.
Политици и директори в РЖД се надяват, че подмяната ще стане и символ на трансформацията към пазарно-ориентирана икономика. "Хората изискват все повече комфорт във влаковете", казва Петр Иванов, директор пътнически превози в РЖД. "Постоянно трябва да търсим компромис между изпълняването на социалната ни функция и бизнес целите".
Модернизацията има и политически цели. Тъй като реалните доходи стагнират и заради санкции, новите цветни вагони ще създават впечатление за прогрес и материално благополучие на закъсалата работническа класа.
Дали пътниците в кушет-вагоните ще бъдат убдени, остава неясно. "Леглата стават по-удобни, чаршафите по-чисти, но това не може да скрие факта, че няма много работа тук", казва Александър Захаров, пенсиониран локомотивен инженер от сибирсийкия град Чита.
Служителите в РЖД пък се страхуват от новите придобивки, тъй като смятат, че вендинг машините, например, ще намали нуждата от работна ръка и това ще доведе до съкращения. Руските железници са най-големият работодател в страната с около 900 000 служители - над 1% от цялото население в работоспособна възраст и около 45 пъти повече от служителите в американската Amtrak.
Пътниците пък се притесняват новите вагони да не донесат със себе си и по-високите цени на билетите. В момента пътуването от Москва до Владивосток, което е над 9 000 километра, струва около $200. Билетът за самолет е $1 500.
Говорител на РЖД успокоява, твърдейки, че цените на билетите се определят от кабинета, а компанията губи пари от субсидираните вагони.
Пътниците имат и друго притеснение, малко по-сантиментално. Множество от тях оценяват възможността да говорят с различни хора по време на дългите пътувания. "Времето минава по-бързо в тези вагони", казва Андрей Кузнецов, който работи в рибната индустрия и пътува пет дни от родния му град Челябинск до Далечния Изток. "Срещаш цялата страна тук".