Айвън е един от рибарите в Аймаут, Шотландия. Той е сред онези, които са искали Великобритания да напусне ЕС и са гласували за това на референдума за Брекзит. "Подкрепих Брекзита, но сега си плащам за последствията", казва той. А те не са малко:

"Стана по-трудно да продаваме продукцията си. Това е сериозен проблем за спедиторските фирми. А и за нас, защото цените на рибата вече са значително по-ниски - поради всички тези трудности около износа", казва той.

Това потвърждава и Дейвид, който използва времето на бездействие, за да обнови рибарските мрежи на своята лодка. Неговите приходи са спаднали наполовина в сравнение с онова, което е печелел през януари и февруари миналата година. По думите му, това се дължи не само на Брекзита, но и на спадналото търсене в Европа заради локдауна по време на пандемията.

Много бюрократични пречки

Уловът на рибарите от Аймаут и други рибарски селища в Шотландия се изнася в чужбина от спедиторската компания D.R. Collin & Son. Шефът на фирмата Джеймс Кук дори не се и опитва да скрие своя гняв:

"Европа стана за нас, износителите на риба и морски деликатеси, най-трудният пазар в света. Изнасяме за Китай и Америка, за много други страни в света, но Европа се превърна в най-тежкия от всички пазари за нас - сложен и изпълнен с много бюрократични пречки. Звучи невероятно, но това е самата истина."

D.R. Collin & Son са започнали годината със загуби от 2,4 милиона британски лири, за които фирмата не е получила нито пени обезщетение от държавата. През първите три седмици на годината те не са изнесли нищо за Европа, защото не изпълняват новите условия и разпоредби. Затова пък компанията е принудена постоянно да назначава нови експерти по митническо право.

"Това е един бюрократичен кошмар. Измества се центърът на нашата дейност. Сега трябва първо да попълваме огромно количество документи, което е работа за 7-8 човека - и то още преди камионите ни изобщо да тръгнат на път. С това са свързани и допълнителни разходи - между 500 и 600 евро на камион - само за попълване на необходимата документация", казва Кук.

Огромна папка с документация

И всичко това все още се прави на хартиен носител, независимо че живеем в дигиталната епоха, добавя спедиторът раздразнено и пояснява, че всеки шофьор на камион сега трябва да носи със себе си огромна папка с необходимата документация.

Това се потвърждава и от Марк, който изпълнява курсове до Франция. При сегашния намален обем на изнасяната продукция той предпочита да пътува нощно време, когато времената на чакане са по-кратки и задръстванията по-малко. "През тунела под Ламанша стигам за една нощ - тръгвам в 17 часа оттук и в ранните сутрешни часове съм във Франция", разказва шофьорът.