На днешното си заседание Министерският съвет одобри отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2013 г. по данните от годишните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити и предлага на Народното събрание да го разгледа и приеме.

Фискалният резерв към 31 декември 2013 г. е в размер на 4,7 млрд. лв. (6,0 % от БВП) при заложен минимален размер към края на 2013 г. в Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2013 г. от 4,5 млрд. лева. Изпълнението на КФП за 2013 показва, че фискалната позиция на страната е стабилна - отчетените стойности за дефицита и държавния дълг са по-ниски от заложените в ЗДБРБ за 2013 г., а същевременно нивото на фискалния резерв отговаря напълно на заложените законови изисквания.

Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2013 г. са в размер на 28 977,2 млн. лв. или 37.1 % от БВП, при 35,2 % от БВП за 2012 година. Съпоставени с предходната година постъпленията на консолидирано ниво са нараснали номинално 1 507,7 млн. лв., или с 5,5 на сто. В групата на данъчните приходи се отчита нарастване с 3,9 % (841,4 млн. лв.) спрямо 2012 г., а при неданъчните приходи и помощите - 11,2 % (666,4 млн. лв.).

Основните фактори за подобрението на приходите спрямо предходната година са продължилото икономическо възстановяване, мерките на приходните администрации за подобряване на събираемостта на приходите и ускореното усвояване на средства по програмите и фондовете на ЕС. Активните мерки за повишаване на събираемостта на публичните вземания от приходните администрации подкрепиха приходната страна на бюджета.

Друг фактор, влияещ върху постъпленията от тези данъци са предприетите мерки от данъчната администрация за стриктно спазване на сроковете за възстановяване на дължимия данъчен кредит по ЗДДС, като по този начин се цели подкрепа на бизнеса и осигуряване на свеж ресурс за оперативни и инвестиционни нужди на фирмите. В следствие на тези мерки невъзстановеният в срок данъчен кредит бе сведен до минимум, а през последните месеци на 2013 г. бяха отчетени по-големи постъпления от корпоративни данъци, което е свързано и с нормативните промени, въведени от началото на годината.

Разходите, включително вноската в бюджета на ЕС, по консолидирания бюджет за 2013 г., представляват 38,9 % от БВП, а общият им размер е 30 417,9 млн. лв. или 95,1 % от годишния разчет. Спрямо 2012 г. общо разходите по консолидирания бюджет са по-високи с 9,3 %, или 2 589,6 млн. лева. В структурно отношение ръст се отчита основно при социалните и здравноосигурителните плащания, капиталовите разходи, разходите за издръжка, лихвените разходи и други. Разходните политики се фокусираха върху мерки за насърчаване на икономическия растеж и за засилване на социалната защита на най-уязвимите групи от населението, при запазване на фискалната стабилност. След като в продължение на 3 години пенсиите бяха замразени, през 2013 г. бе извършена индексация на пенсиите и бяха изплатени коледни добавки за пенсионерите с най-ниски пенсии.

При политиките по социалното подпомагане също бяха направени промени, като бяха осъвременени отпусканите обезщетения, вкл. помощите за отглеждане на малко дете, месечната добавка за отглеждане на дете с трайни увреждания и др. Допълнителни ресурси бяха осигурени и за системата на здравеопазването.