В днешно време е почти невъзможно да си хората да си представят живота без смартфон. Всеки прекарва много време, взирайки се в мобилните устройства и доказателство за това е, че човек докосва телефона си средно 2617 пъти дневно. Но някога чудили ли сте се каква е причината за това?

Дизайнерите, които стоят зад всяко популярно мобилно приложение, умишлено правят дизайна им пристрастяващ. Безкрайното разглеждане, споделяне и проверяване на информация са неща, който са планирани, даже и преди приложението да бъде свалено. 

В app-овете заляга системата The Hooked Model, която е създадена от специалиста по човешко поведение Нир Еял. Методът помага за разбрибането как точно сформираме навиците си.

Моделът на Еял се състои от четири части или четири последователни етапа: въздействие, действие, променлива награда и инвестиция.

Въздействието се дели на два типа - външно и вътрешно. Първото e това, което иска потребителят, а второто - това, което го кара да извърши специфично действие.

Вътрешно въздействие

Скуката, например, е вътрешно въздействие. Нуждата на човек да прави нещо го кара да отвори някое приложение. Емоциите като скуката, стреса, щастието и яростта могат да въздействат най-силно.

Външно въздействие

Външното въздействие са всички тези нещата, които карат потребителя да предприеме някакво действие. Например такива са push нотификациите (известия от уебсайтове, които се появяват, без да е необходимо съответната интернет страница да е отворена в същия момент). Те биват отваряни от потребителите в 47 до 80% от случаите.

Действия

Действията са всички тези неща, които потребителят върши, очаквайки награда. В този списък влизат всякакви дейности в глобалната мрежа, като гледането на видеа, търсенето на информация и разглеждането на една уебстраница.

Променливи награди

Ако човек вижда едно и също нещо всеки път, когато отвори мобилно приложение, това ще е твърде еднообразно и рано или късно ще го накара да го изтрие. Променливите награди или иначе казано разнообразието правят нещата интересни и карат хората да искат още и още. 

Инвестиция

Инвестицията е всяко действие, което потребителят извършва, за да увеличи шанса си за връщане в приложението, като например качването на нова снимка, купуването на допълнителни функции, допълване на информацията на профила, изпращането на покана за приятелство и други.

Това може отначало да изглежда като нещо несъществено, но с времето нещата, които трябва да се вършат се натрупват и в крайна сметка се губи много време.    

40% от нещата, които вършим на мобилните си устройства, се дължат на навик и отварянето на приложения само по себе си е такъв. Затова може би е време да си вземем почивка от телефона си.