Четири години подред Константин Худолей, собственик на руска компания от хранително-вкусовата промишленост, се е опитвал да спазва всичките седем седмици на Великия пост.

И четири пъти се е провалял. На руския бизнесмен не му е оставало време да си готви сам. В магазина не може да се намери пълноценна постна храна за бързо приготвяне, а само на туршия не можеш дълго да изкараш. Този път Худолей е подходил по друг начин и се е справил: щом не става в къщи, ще готвим в промишлени мащаби.

Бизнесменът е започнал производството на постни полуфабрикати. Кюфтета от булгур и картофи, пирожки с гъби ... Рецептите са съгласувани с опитна бабичка, която в продължение на 30 години е готвила на монаси правилната храна. Худолей е инвестирал $5 млн. в проекта и очаква парите му да се върнат след 3 години.

Като истински вярващ той настоява, че прави всичко от бизнес съображения. Може би затова е решил да плаща десятък от спечелените си пари. Да се отбележи, че на опаковките няма никакви „свети" символи - нали тази опаковка ще се изхвърля?

Постните полуфабрикати се продават над всякакви планове. Само за месеца след началото на постите Худолей вече е направил $300 000 оборот. Оказало се е, че не само той страда от липсата на постен фаст-фуд. В Русия всеки пети по един или друг начин пази Великия пост. Но пазарът едва сега започва да отчита интересите на този вид потребители.

Великден е главният празник на християнина. Традицията да се празнува Възкресението на Христос се е запазила даже в социалистическите времена. В Русия интересът към вярата и религията се е възродил след 1988, когато бе отбелязана 1000 - годишнината от покръстването на страната. И още в края на 1990те години социолозите забелязаха, че хората масово са започнали да постят.

През 2007 г. според социологическо проучване 19% от жителите на Русия са заявили намерението си да постят изцяло или отчасти. Сред тези преобладават основно по-възрастни хора, над 55 години и с доходи под средните. Основно това са жени, мъжете са едва една четвърт.

Тази картина се обрисува от думите, но делата са нещо друго: те малко или много се отразяват от предлагането на пазара. И пазарът рисува друга картина - по-млада и състоятелна.  Друг е въпросът, че мнозина възприемат постите като хитроумна диета преди настъпването на летния сезон.

Според различни оценки, потреблението на месо по време на Великденските пости в Русия спада с 10 до 30%. В големите градове този спад се усеща дори по-добре от провинцията. Редица месопреработватели вече са се научили да реагират на „постния фактор" и включват поне 10% понижение в плановете за продажби.

Разбира се, на продажбите на месо се отразяват и чисто сезонни фактори, както например традиционното прекаляване по Нова година води до спад на продажбите през януари, а майските празници водят до 15-20% ръст. Обаче и на фона на сезонните колебания може да се оцени пазарният ефект на постите.

Информация: 60% от годишните печалби на производителите на соеви продукти идват в седмиците на поста. Продажбите на вино в дните на поста в магазините на Metro в Русия спадат с 6%, а продажбите на месо с 20%. На практика в Русия не се наблюдава сериозно доловим спад в продажбите на алкохол по време на пости. Някои потребители с афинитет към науката обясняват: водката не трябва да се спира, защото тя се прави не от месо, а от зърно.

Пазарът разкрива и нещо твърде интересно: спадът на продажбите на месо идва в навечерието и в първите две седмици на Великия пост, след което продажбите постепенно се нормализират, тоест изглежда  не всички постещи могат да издържат докрай.

Всъщност магазините за хранителни стоки не губят от по-слабите продажби на месо - приблизително с толкова се покачват продажбите на плодове и зеленчуци и ядки. А някои „месари" са се изхитрили и предлагат „салам без месо", пастет от соя и плодови пържоли. Това са акции за печелене на имидж: идеята им е, че потребителите не трябва да забравят търговската им марка.

Худолей обяснява: интерес към постната продукция има. Обаче тепърва трябва да обясняваме на хората, че постът не е диета, не е „пречистване от токсини", а метод за духовно обновление.

По материал на Ведомости