С падането на комунизма и началото на по-свободната търговия със Запада, българите започнаха да се ориентират и към автомобили, произведени в Европа, Япония и Южна Корея, както и в по-малка степен към тези, родили се в САЩ.

Но ниските доходи и високите цени на новите автомобили, както и носталгията към отминалите времена, все още позволяват по улиците в България да бъдат забелязани доста екземпляри от съветските автомобили - единствените достъпни за обикновените хора по време на комунизма.

И макар в центъра на София вече изключително рядко да се забелязват лади и жигули, то данните на КАТ показват, че все още доста от тях са в движение - или поне не са свалени от отчет.

По данни на контролния орган в България могат да бъдат намерени 117 050 пътни превозни средства, произведени в Русия - като този брой включва не само леките автомобили, но и камиони и автобуси.

Лада и Жигули - 70 060

Снимка 291729

Източник: Wikipedia

Най-популярните в последните години на комунизма и автомобили, които и до днес се срещат - Лада и Жигули. В масивите на КАТ всички те са записани като ВАЗ и за съжаление не може да се извади подробна статистика колко "петици" и "седмици" има по улиците.

От тях все пак става ясно, че 59 332 от тях са на над 20 години, 2 474 на между 15 и 20 години, 6 730 на между 5 и 10 години, а най-новите Лади до 5-годишна възраст са 27.

Москвич - 10 554, ИЖ 3 689 и 48 Алеко

Снимка 291727

Източник: Wikipedia

Очаквано почти всички представители на Москвич са на възраст над 20 години - 10 539. 12 са на между 15 и 20 години, а 3 - между 10 и 15. Любопитно е, че някои от моделите Алеко са записани отделно и такава в масивите се виждат 48 броя от тях. Под марката ИЖ пък са регистрирани 3 689 автомобила.

ЗАЗ - 389

Снимка 291732

Източник: Wikipedia

Едва под 400 бройки от автомобили с марката Запорожец са останали на отчет. Малолитражните автомобили се произвеждат от 1964 до 1991 г., а такъв в момента притежава и руският президент Владимир Путин.

Волга - 1 413

Снимка 291730

Източник: Wikipedia

1 413 автомобила "Волга" все още са някъде из България. Голяма част от тях вероятно са от второто поколение, представено в самия край на 60-е години на миналия век, включително и с V8 двигател. И произвеждано цели четири десетилетия!

Чайка - 67

Снимка 291733

Източник: Wikipedia

Впечатление прави големият брой от автомобилите "Чайка" - луксът, който са си позволявали само Тодор Живков и малцина отбрани. 2-тонните чудовища с почти 200-коньови двигатели са били символ на престиж в СССР. У нас всички са били собственост на УБО - тогавашното НСО. След промените те са запазени и консервирани, но по-късно разпродадени на български и чужди колекционери.

ГАЗ - 9 333

Снимка 291741

Източник: Wikipedia

"Текезесарка", "Молотовка" и "Виетнамка". Прякори на различните автомобили, които заводът ГАЗ е произвеждал. Под наименованието ГАЗ в регистрите на КАТ влизат както и по-малките военно-транспортни автомобили като ГАЗ-69, така и камионът ГАЗ-51. От същия завод са излизали и "Волга", и "Чайка", както и появилите се за кратко модели "Газела", използвани като маршрутки в София преди години. Не става ясно обаче колко каква е разбивката по модели.

КАМАЗ - 4 170, ЗИЛ - 5 829 и КрАЗ - 779

Снимка 291728

Източник: Wikipedia

Камионите КАМАЗ и ЗИЛ нямат особена нужда от представяне, а немалко от тях все още могат да бъдат видяни по строителните обекти. КрАЗ също са познати, но за който има нужда от припомняне - става въпрос за камиони със специално предназначение, включително самосвали.

УАЗ - 9 679

Снимка 291731

Източник: Wikipedia

Минибусът 452 все още може да се види да кръстова междуселските пътища. Вдигната на 22 см от земята и с задвижване на всички колела, джипката 469 също бе доста популярна.

И още:

Освен по-популярните и познати марки, регистрите на КАТ дават информация и за по-редки модели, които все още се водят на отчет. Например 408 броя Урал - камиони, включително и за армията, влекачи и автобуси. Или микробусите РАФ (275 броя), автобусите ПАЗ (67 броя) и ЛиАЗ (255 броя) и джипките ЛуАЗ (36 броя).