Може да е извън вашия контрол, но по-голямата част от елементите на неприятния сценарий "заседнали отстрани на магистралата без мобилна телефонна връзка" могат да бъдат предотвратени с проста и задълбочена проверка преди пътуването. Ето на какво задължително трябва да обърнете внимание, преди да тръгнете на по-дълго извън градско пътешествие.

Проверете ремъците и маркучите на двигателя за повреди
Сериозна неизправност на ремък или маркуча ще спре колата по средата на пътя, а подмяната на поне една от тези части не е толкова лесна. Ако планирате дълго пътуване и не сте извършвали поддръжка на автомобила от дълго време, не забравяйте да проверите ремъците и маркучите за повреди.
Различните двигатели използват различни видове и брой ремъци и маркучи: важно е да знаете какво има под капака на вашия автомобил и как да го проверите правилно. Потърсете в Интернет и YouTube информация и уроци, как да проверите тези части за марката и модела на колата си. Проверката на ремъците за признаци на повреда и износване е съвсем проста. Ето за какво да внимавате:
Блестящи петна: Износените колани могат да станат опасно хлъзгави, което може да ги накара да се изплъзнат от място (този тип износване се нарича още "глазура").
Цепнатини или драскотини: Тук всичко е ясно: задвижващ ремък с пукнатини или драскотини е много по-близо до разкъсване, отколкото такъв, който няма структурни повреди.
Загуба на напрежение: Износването може да доведе до разтягане на коланите, което намалява напрежението на колана и увеличава вероятността от приплъзване.
Ако ремъците ви са преминали успешно и трите проверки, тогава всичко е наред, ако не, отидете в сервиза и ги сменете.
Маркучите се провалят по същите причини, но признаците на повреда са малко по-различни. Вземете фенерче и потърсете тези знаци:
Пукнатини и издутини: Напукан или изпъкнал маркуч е по-вероятно да изтече. Погледнете внимателно за пукнатини и назъбвания, особено на завои: Издутините могат да се видят само с горещ двигател, така че бъдете особено внимателни.
Стъкловидни или износени места: Термичните повреди могат частично да разтопят маркучите, което ги кара да изглеждат блестящи и стъклени след втвърдяване. Абразивното увреждане (триене) може да остави видими следи от абразия.
Меки места: Докато двигателят е студен, стиснете маркучите около скобите и почувствайте меки или кашкави места. Това е признак на електрохимично разграждане (ECD), което унищожава маркучите отвътре.

Източник: АutoBild
Проверете гумите на автомобила си
Втората най-важна проверка, която трябва да направите са гумите. Уверете се, че те са напомпани до препоръчаното от производителя налягане (може да се намери в инструкциите за конкретни модели или в Интернет). А също така, че гумите имат достатъчно дълбок протектор, останал върху тях.

Източник: Фейсбук
Проверете спирачните накладки
Може да не можете (или не желаете) сами да замените износените спирачни накладки, но можете да проверите дали те трябва да бъдат заменени. В повечето автомобили спирачните накладки се виждат през дупките в тасовете, така че дори не е нужно да сваляте колелото, за да видите какво се случва. Вземете фенерче, слезте до нивото на спирачните накладки и вижте колко дебели (или тънки) са накладките. Като правило, ако дебелината им е по-малка от 7 мм, имате нужда от нови накладки, а ако се износени неравномерно, има голяма вероятност да имате нарушено центриране на колелото.

Източник: iStock
Проверете течностите и ги допълнете
В зависимост от вида на трансмисията, колата ви изисква пет или шест основни вида течности, за да работи нормално:
- Моторно масло
- Спирачна течност
- Трансмисионна течност (ако имате автоматична трансмисия)
- Охлаждаща течност/антифриз
- Течност за сервоусилвател на волана
- Течност за чистачки
Знаейки как да проверите течностите в колата си това е много важно и за щастие доста просто. Първата и най-важна стъпка е да се уверите, че двигателят е напълно охладен, преди да докоснете нещо: при горещ двигател може получите горещ етилен гликол в лицето си. Всеки резервоар за течност трябва да има лесно достъпна капачка под капака на двигателя, както и видими линии за пълнене (или, за масло, масломерна пръчка), за да ви помогне да определите дали течността трябва да бъде добавена. Намерете всяко капаче на резревоара, отворете го, погледнете го и добавете течност, ако е необходимо.
Това е една от задачите за поддръжка, които трябва да изпълнявате редовно. Проверката на нивото на течността е бърза, лесна и ще ви помогне да откриете теч рано. Ако постоянно имате малка течност от определен тип, тогава най-вероятно някъде има теч и си струва да се свържете с механик.

Източник: iStock
Проверете фаровете и чистачките
И накрая, преди да потеглите. Уверете се, че фаровете и чистачките на предното стъкло са в добро състояние. Няма нищо по-лошо от това да осъзнаете по време на неочакван дъжд, виелица или мъгла, че тези елементи за визуален контакт с пътя са не функционират (честно казано, ако използвате перата на чистачките си повече от година, смяната им е евтина, проста и ще направи шофирането много по-удобно).
Не е излишно да си купете резервни крушки и чистачки и да ги дръжте винаги в колата. Те няма да заемат много място и никога не знаете, кога ще имате нужда от тях. Дори ако е необходима помощта на механик, който да замени фаровете, което често се случва с новите автомобили, наличието на части под ръка означава, че поне не е нужно да чакате, докато дойде поръчката.
filo-123
на 17.06.2023 в 18:37:46 #1Как ще е за смяна накладка дебела 7 ММ бре. Нова накладка е 8-10 ММ дебела.