Европейският самолетостроител Airbus е доставил 142 машини на клиентите си от началото на годината - почти двойно повече в сравнение с големия си американски конкурент Boeing, който е разтърсван от скандали и технически проблеми, пише Quartz.
Пред инвеститорите си базираната в Лайден компания обяви, че очаква да доминира на пазара поне до края на 2024 г., поне "ако приемем, че няма да има нови сътресения на глобалната икономика, въздушния трафик и веригата на доставки".
Плановете на Airbus са за 800 доставени авиолайнера до края на годината - докато Boeing не е сигурно, че ще смогнат и с 350 на фона на инциденти, разследвания и трусове в управлението.
Дали?
От Airbus вече коментираха, че полагат допълнителни усилия, за да не споделят съдбата на американските си конкуренти, но авиопроизводителят се бори с технически проблем с огромни мащаби. За него не се говори толкова много, защото не е толкова скандален, колкото е откъсването на част от фюзелажа по време на полет - но всъщност може да бъде поне толкова опасен.
Оказва се, че около голяма част от пътническите самолети с двигатели Pratt & Whitney PW1000G са спрени от полети заради дефекти в компресорите и уплътненията им. Те намаляват "живота" на агрегатите и изискват по-ранна техническа инспекция и замяна на части. Вече има два случая на отказали двигатели - от 2020 г. и от 2022 г., припомня Flight Global.
Този модел се използва от Airbus и в резултат в момента над една трета от наличните A320neo и A321neo остават на земята до второ нареждане. Същото е положението и с близо една четвърт от намиращите се в експлоатация A220. Подмяната на дефектните компоненти допълнително забавя и доставките на нови машини.
Междувременно, Airbus A320 на British Airways се приземи на миланско летище с един двигател, след като екипажът е получил индикации за повреда в другия. Кацането е било успешно, но след това се е наложил авариен ремонт и няколкодневен престой.
Става дума за 15-годишен A320-200, като неговите двигатели не са сред засегнатите от дефекта.