Европейският самолетостроител Airbus е доставил 142 машини на клиентите си от началото на годината - почти двойно повече в сравнение с големия си американски конкурент Boeing, който е разтърсван от скандали и технически проблеми, пише Quartz.

Пред инвеститорите си базираната в Лайден компания обяви, че очаква да доминира на пазара поне до края на 2024 г., поне "ако приемем, че няма да има нови сътресения на глобалната икономика, въздушния трафик и веригата на доставки".

Шефът на Ryanair: На Boeing им "липсава внимание към детайлите" при производството на самолети

Шефът на Ryanair: На Boeing им "липсава внимание към детайлите" при производството на самолети

Какви са проблемите със самолетите, от които се оплака Майкъл О'Лиъри?

Плановете на Airbus са за 800 доставени авиолайнера до края на годината - докато Boeing не е сигурно, че ще смогнат и с 350 на фона на инциденти, разследвания и трусове в управлението.

Дали?

От Airbus вече коментираха, че полагат допълнителни усилия, за да не споделят съдбата на американските си конкуренти, но авиопроизводителят се бори с технически проблем с огромни мащаби. За него не се говори толкова много, защото не е толкова скандален, колкото е откъсването на част от фюзелажа по време на полет - но всъщност може да бъде поне толкова опасен.

Оказва се, че около голяма част от пътническите самолети с двигатели Pratt & Whitney PW1000G са спрени от полети заради дефекти в компресорите и уплътненията им. Те намаляват "живота" на агрегатите и изискват по-ранна техническа инспекция и замяна на части. Вече има два случая на отказали двигатели - от 2020 г. и от 2022 г., припомня Flight Global.

Този модел се използва от Airbus и в резултат в момента над една трета от наличните A320neo и A321neo остават на земята до второ нареждане. Същото е положението и с близо една четвърт от намиращите се в експлоатация A220. Подмяната на дефектните компоненти допълнително забавя и доставките на нови машини.

Най-големият страх на Airbus: Да не станат като Boeing

Най-големият страх на Airbus: Да не станат като Boeing

Европейският авиопроизводител затяга контрола върху качеството

Междувременно, Airbus A320 на British Airways се приземи на миланско летище с един двигател, след като екипажът е получил индикации за повреда в другия. Кацането е било успешно, но след това се е наложил авариен ремонт и няколкодневен престой.

Става дума за 15-годишен A320-200, като неговите двигатели не са сред засегнатите от дефекта.