Андрей Петров e Председател на Борда на управителите на dm България. Той е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г. Преминал е през различни позиции като регионален мениджър "Експанзия" и ръководител на сектор "Логистика". В момента отговаря за ресор "Експанзия", и ръководи съвместно с Евелина Великова отдел "Продажби". В интервюто си пред Money.bg той говори за бизнес резултатите на компанията, бъдещи планове и промените в потребителските навици.

Господин Петров, изтече половината от финансовата година за dm (октомври-март). Какви са резултатите за България, движението им спрямо предходната и положението им спрямо групата като цяло?

В периода октомври 2018 г.-март 2019 г. dm България отчита оборот от 72,5 милиона лева, което е ръст от 15,19% в сравнение с октомври 2017 г.-март 2018 г. За нас това е изключително добро представяне и продължава тенденцията през последните години за двуцифрени ръстове на компанията. За първата половина на новата финансова година отворихме 5 нови магазина, с което броят на филиалите ни достигна 78, и назначихме 67 нови служители. Също така обновихме и разширихме търговските площи на 3 от най-старите ни магазини - Видин, Силистра и в Burgas Plaza Mall.

Резултатите ни са много добри и на фона на цялостното представяне на концерна dm, който отчита ръст за полугодието от 3,6% до 5,542 милиарда евро. Подгрупата Австрия и Централна и Източна Европа, която включва България и още 12 държави, отчита ръст на оборота от 8,3% до 1,37 милиарда евро.

Създателят на dm: историята на един необикновен успех

Създателят на dm: историята на един необикновен успех

Гьоц Вернер навърши 75 години и мечтае да направи света по-добър

Какво движи резултатите нагоре? Кои са силните страни на българския пазар и кои са предизвикателствата на него?

Ръстът на резултатите се дължи на няколко фактора, но основният е, че хората все повече харесват бизнес модела на компанията ни. dm България e представител на т.нар. "дрогерийна търговия", което е все по-актуален формат за пазаруване у нас. Както във всяка страна, в която dm има магазини, и у нас клиентите харесват огромното разнообразие от над 14 000 продукта за лична хигиена, козметика, за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома, за здравословен начин на живот като био храни, сокове, натурална козметика, хранителни добавки и други. Хората оценяват и модерните ни и уютни магазини, в които могат да получат професионален съвет от отлично подготвен консултант, който е минал специализирано обучение.

Що се отнася до силните страни на пазара, мога да кажа, че основната е все по-нарастващата покупателна способност на хората, което им дава възможност да си купуват по-висок клас продукти. Това се доказва и от последното издание на класацията ни "dm топ 10", което показа, че през 2018 година дамите в България са харчили средно с 40% повече в сравнение с предходната година за по-висок клас грим от основните категории - спирали за очи, гримове и кремове за лице и червила. Това показва, че стандартът на живот се повишава и все повече дами отделят повече средства за красотата си като купуват козметика с по-висока стойност.

Разбира се, не бива да пропускаме и все по-голямото доверие, с което ни удостояват клиентите ни. Според пазарно изследване на Nielsen "Shopper trends", проведено в периода ноември 2018 - януари 2019 за канала "Лична грижа", 80% от инцидентно пазарувалите при нас клиенти стават наши редовни клиенти, а 70% от редовните ни клиенти ни препоръчват на свои близки и познати.

Предизвикателствата са в две посоки. Първата е, че развитието на специализирани вериги за търговия с дрогерийни стоки у нас стартира относително скоро. Ние отворихме първия си магазин преди 10 години и хората все още откриват предимствата на бизнес модела ни, който е много добре познат в страни като Германия, където през 1973 година е открит първият магазин на концерна dm.

Второто предизвикателство е силната конкуренция на пазара. Както казах, такива продукти се продават в аптеки, супермаркети и малки магазинчета. Ето защо ние се стремим не само да осигурим огромно разнообразие от продукти на разумни цени, но и първи да предложим новостите в сектора и българите да пазаруват най-новите дрогерийни стоки по същото време, когато те се появяват на пазара в Германия или Австрия.

В края на 2018 година стана ясно, че планирате 6 нови магазина у нас през следващата. Как върви изпълнението на този план, къде се очаква да бъдат и кога ще бъде достигната бройката от 80, посочена при последната пресконференция?

Мога да кажа, че експанзията ни се движи по план като вече открихме първите пет от новата финансова година. Магазините са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе. Очакваме през лятото на 2019 година да открием два нови филиала - един в София и първият ни магазин в Костинброд, като един от двата ще бъде и нашият 80-и обект в България.

Веригата дрогерии dm планира да отвори още 6 магазина у нас

Веригата дрогерии dm планира да отвори още 6 магазина у нас

Брандът си поставя за цел да има общо 80 магазина след година

Откриването на магазини в по-малки населени места е в резултат на стремежа ни да предоставим на колкото е възможно повече българи достъп до разнообразни продукти с високо качество на разумни цени. Нашата марка е много добре приета навсякъде и отварянето на магазин на dm винаги е събитие, защото хората могат да открият и пазаруват продукти, каквито до този момент не са имали в градовете си или предлагането им е било много ограничено. Например, ние навсякъде предлагаме линиите ни био и натурални храни и козметика, което е специфична ниша, а в магазините ни има над 900 продукта био и натурални козметика, грим, храни, продукти за бебето и други.

Как подбирате локациите, на които отваряте нови магазини? Какво е важно за избора?

За нас най-важно е да сме близо до хората. Затова сме активни в търсенето на топ локации във всички търговски или експанзионистични категории - в търговски центрове, ритейл паркове, на търговски улици и пешеходни зони, в кварталите на големите градове. Предпочитаме да залагаме на "качеството" на проекта, а не да гоним количество магазини. Например, в един търговски център или търговски парк, качеството на проекта се определя не само от неговата локация, но и от търговския микс - броят на ритейлърите и тяхната атрактивност за проекта. Важна роля играе и управляващият екип на проекта, от което до голяма степен зависи посоката на развитие - рекламни активности, събития, поддръжка на общи части, и т.н. Всичко това, aко е постигнато и добре комбинирано, носи добавена стойност към един проект и се отразява на качеството му, но и неизменно прави впечатление на клиентите.

Какъв смятате, че е оптималният брой магазини у нас, който можете да достигнете? Или с други думи - къде е таванът?

Броят на магазините зависи от много микро- и макро- показатели като заетост, покупателна способност на хората, инвестиционен климат и така нататък. При сегашното състояние на икономиката, мога да кажа, че според нас оптималният брой на dm магазините е 100-120. Разбира се, при повишаване на доходите на хората и реализиране на плановете за съживяване на икономиката в по-малки населени места, ние ще експандираме и към по-малките градове, в които нямаме филиали и ще разширим присъствието си в големите областни центрове.

Мартин Енгелман, председателят на борда на директорите на dm Австрия, обясни в интервю, че компанията планира 8 милиона инвестиции у нас през 2019-а. За какво ще бъдат използвани средствата?

Инвестициите, които планираме за 2019 години ще бъдат направени в три основни направления. Първото е развитието на мрежата ни от магазини, което означава откриване на нови обекти на най-удобните за хората локации. Втората посока е модернизиране на съществуващите филиали и подобряването на клиентското изживяване. Затова активно инвестираме в разширяването и модернизиране на магазините, като почти 70% от тях вече са с по-удобна подредба на регалите, по-широки коридори и актуален моден дизайн. Целта ни е хората да се чувстват уютно, когато пазаруват в dm и затова магазините ни са още по-добре осветени, което постигаме с внедряването на енергоспестяващи решения. За повече удобство на младите родители осигуряваме и кътове за преповиване на бебета. Освен това променихме и локацията на някои филиали.

Веригата dm отчете оборот от близо 63 милиона лева в България за шест месеца

Веригата dm отчете оборот от близо 63 милиона лева в България за шест месеца

Инвестициите за същия период са 740 000 лева

Третото направление на инвестициите ни ще бъде в обучение и повишаване на квалификацията на служителите ни. От две години dm България работи за въвеждането в България на нова професия "Консултант козметични, парфюмерийни, биопродукти и битова химия" по подобие на австрийската и немска професия "дрогист". Това е професия, която в страни като Австрия и Германия съществува от десетилетия и е базова за сектора на търговията с дрогерийни стоки. Дрогистът е човек, който много добре познава продуктите и техните съставки и може професионално да помогне на клиента при пазаруването.

За нас, като първата и най-голямата специализирана верига в България, развитието на тази професия е важно, за да можем да сме още по-полезни за хората и да им предоставим страхотно клиентско изживяване, каквото биха получили в Западна Европа. Въвеждането на тази професия ще донесе само позитиви. Хората ще спечелят от компетентната консултация, а служителите ни ще придобият задълбочени знания, които ще са им полезни в работата и бъдещото им професионално развитие. Не на последно място, от проекта ни ще спечели и целият сектор на търговията с дрогерийни стоки. Той ще стане много по-разпознаваем и все повече хора ще предпочитат да пазаруват в специализирани магазини.

Тази година отбелязвате първи юбилей на българския пазар - 10 години от първия магазин, който беше открит във Видин. Как се промениха потребителските нагласи оттогава досега?

С навлизането си в България ние предложихме на хората нов формат за пазаруване на дрогерийни стоки в големи и уютни специализирани магазини с огромно разнообразие от продукти. Клиентите бързо го харесаха, което се доказва от двуцифрените ръстове на оборота на dm България през последните 5 години.

Мога да кажа, че dm промени и разбирането за собствен бранд в България. Още с отварянето на първия ни магазин ние предложихме на българите и продуктите от нашите марки, които бързо набраха популярност и станаха любими на хората. Основната причина за това е доброто съотношение цена-качество. Повечето от тези продукти са в ниския и средния ценови сегмент, но в същото време качеството им е много високо. Те се произвеждат основно в Германия, където качеството се следи от независими сертификационни институти, които провеждат редовни тестове. Клиентите оценяват и факта, че тези продукти не се изпитват върху животни и се произвеждат по щадящ природата начин. Освен това, производството се контролира от развойния отдел на dm в Германия и така клиентите в България имат достъп до същите продукти каквито се предлагат в Австрия, Италия или всяка друга страна, в която dm има магазини.

През 2013 година отворихте собствена складова база, а през 2017-а й утроихте капацитета до близо 10 000 кв.м. С оглед на новите магазини, планирате ли по-нататъшно нейно разширяване?

След последното разширение и модернизиране на логистичния ни център, той разполага с достатъчен капацитет да поеме необходимите количества стоки в средносрочен план. Мога да кажа, че това е един от най-модерните складове в България и пример за това е системата ни за придвижване на палети между трите етажа на склада, която до колкото знам е единствената подобна в страната. Нещо повече, към момента ние имаме възможност при необходимост да зареждаме и съседни държави, в които dm присъства.