Незадоволителни продажби, силна конкуренция, принудителни съкращения - бъдещето на руския автомобилен концерн АвтоВАЗ не изглежда никак розово. Ще оцелее ли марката Лада, до неотдавна много популярна и в България?

На 15 февруари, ден след пускането в официална продажба на новия модел "Ladа XRay", концернът "АвтоВАЗ" премина на четиридневен режим на работа и съкрати заплатите на всички работници с 20 процента. Финансовото положение на руския автомобилостроителен концерн отдавна буди загриженост сред експертите. В края на миналата седмица тази загриженост се потвърди и от последния финансов отчет на компанията: чистите загуби през 2015 година са се утроили.

На червено

През 2014 година концернът е реализирал загуби в размер на 25 милиарда рубли. А нетната загуба за 2015 година достига 73, 8 млрд. рубли - около 830 милиона евро. Краткосрочните задължения на концерна са били със 762 милиона евро повече от активите му.

Както се споменава в одиторския доклад на консултантската фирма Ernst &Young, "дадените условия показват наличие на съществена неопределеност, която поражда сериозни съмнения в способността на АвтоВАЗ и дъщерните му фирми да продължат дейността си".

Първата антикризисна мярка на ръководството на АвтоВАЗ бе да съкрати заплатите на работниците. Както заявиха за Дойче веле от пресцентъра на компанията, тези нововъведения се отнасят до всички, включително и до президента. От фирмата не уточняват каква е средната работна заплата. По-рано президентът на АвтоВАЗ Бу Андерсон заяви, че на около 3 000 сътрудници им е била предложена алтернативна заетост - дейности по благоустрояване на заводските халета и прилежащата инфраструктура.

"Това позволява на ръководството на АвтоВаз да са откаже от услугите на външни фирми, които преди се грижеха за чистотата на територията на завода. Тоест, така се реализира двойна икономия на средства", казва за ДВ ръководителят на Агенцията за анализи "Автостат" Андрей Топтун.

Става все по-зле

По думите на експерта, от възможните начини за справяне с кризата мениджърите са избрали онзи, който най-много устройва собствениците на концерна. "Ако те бяха предпочели варианта, заводът да спре работа, работниците и служителите щяха да излязат в принудителен отпуск и да получават две трети от заплатите си, за да си почиват. Но за хората няма добър вариант - жизненият им стандарт пада, което ще се усети от целия град, тъй като АвтоВАЗ е най-голямата фирма в Толиати. Така че настроенията във фирмата и като цяло се влошават", казва експертът.

Само преди година Толиати бе обявен за най-бедния град в Русия. Проучване на социологическия институт към финансовия университет на Руската федерация показва, че над две трети от общо 700 хиляди жители на града зависят от предприятието. 13 процента от тях са крайно бедни хора, които трудно намират средства за прехрана. Всеки втори гражданин на Толиати живее в бедност (57% от населението), а от тях отново всеки втори е млад човек, сочат официалните данни.

Конкуренцията не спи

Ръководството на завода в Толиати смята не само да спаси предприятието, но и да разшири производството. Засега то успява да се задържи над водата само благодарение на свалените цени. През миналата година АвтоВАЗ е продал 269 хиляди автомобила и е увеличил пазарния си дял от 16,4 на 17,9 процента. Следват го два корейски концерна, Киа и Хюндай, съответно с 10,9 и 10,7 процента. Корейските автомобилопроизводители обаче са представители на една и съща структура - на концерна Хюндай-Киа. А това означава, че корейците държат 21,6 процента - повече отколкото АвтоВАЗ.

Борбата за пазарни дялове ще бъде тежка, казва Андрей Топтун. "Корейските производители са настроени много агресивно, а успех ще има този, който успее по-дълго да поддържа ниски цени", уверява той. Засега обаче цените са съпоставими. Базовият модел на Лада - Vesta - струва около 5 800 евро, Киа продава модела си Rio за 6 400 евро, а Хюндай Solaris струва 6 100 евро.